آخرین اخبارافغانستانسیاست

تجلیل از 18 سنبله؛

دوستم: طا-لبان مجبورند تسلیم شوند یا نابود/ سیاف: طا-لبان به مذاکره حاضر شوند

خبرگزاری دید: در یادبود از ۱۸ سنبله سالروز ترور احمد شاه مسعود، سخنران‌ها ضمن پرداختن به شخصیت او، در باره وضعیت افغانستان، طا-لبان و تلاش‌ها برای حل معضل کشور سخن گفتند.

مارشال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان گفت که ما بیکار نه نشسته‌ایم، قاطع به پیش می‌رویم و به اطرافی های خود گفتم قوی کار کنند.

دوستم افزود که از برنامه‌های جبهه مقاومت ملی و احمد مسعود حمایت می‌کند.

آقای دوستم گفت روزی می رسد که مردم طا-لبان را با سنگ و چوب می رانند، این گروه مجبور اند یا تسلیم شوند و یا نابود می‌شوند.

در همین حال، سرور دانش معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان که به مناسبت ۱۸ سنبله صحبت می‌کرد، گفت طا-لبان قدرت را غصب کرده، آپارتاید جنسیتی را به وجود آورده، حقوق بشر را نقض کرده، آزادی های مردم را سلب کرده و با اقوام افغانستان دشمنی دارند و به ظلم و بربریت خود علیه مردم ادامه می‌دهند.

دانش اضافه کرد، این را باید اشاره کنم کشورهای منطقه که از گروه طا-لبان حمایت می‌کنند باید بدانند که طا-لبان دیر یا زود آرامش آن‌ها را نیز سلب خواهند کرد. او افزود درگیری‌هایی که طا-لبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان با کشور های همسایه در دو سال گذشته داشته اند در تاریخ افغانستان وجود نداشته است.

آقای دانش افزود، کشورهایی که مدرن هم هستند و با بسیار بی‌شرمی از طا-لبان حمایت می‌کنند باید خجالت بکشند که این گروه به چه ترتیب با زنان برخورد می‌کند و حقوق آن‌ها را نقض می‌کند.

معاون پیشین ریاست جمهوری گفت که ما می‌خواهیم در آینده دولتی داشته باشیم که به حقوق بشر و قوانین بین المللی احترام بگذارد.

به باور دانش، «اولین چیزی که ما را به پیروزی خواهد رساند انسجام جریان های ضد طا-لبان است و با توجه به گذشته هیچ جریانی به تنهایی نمی‌تواند به مشکلات فعلی در افغانستان فایق آید، بناءً ایجاب می‌کند همه طیف‌ها و نیرو های ضد طا-لبان دور هم جمع شوند و من منحیث عضو شورای مقاومت ملی افغانستان  از این شورا می خواهم که پیش قدم شود و در راه آوردن انسجام میان نیرو های ضد طا-لبان کار جدی صورت گیرد».

از سویی هم، عبدالرب رسول سیاف رهبر جهادی مخالف طا-لبان، در این برنامه گفت که طا-لبان افغانستان را به زور نگرفته‌اند، افغانستان به آن‌ها داده شده است.

سیاف از طا-لبان خواست که از «کبر و غرور پایین» بیایند و با اعلان به جهان تیم مذاکره کننده خود را تعیین کنند تا معضل افغانستان از راه مفاهمه و گفت‌وگو خاتمه یابد.

سیاف: با ایجاد یک کمیسیون و دعوت چند تن مشکل حل نمی‌شود، مردم افغانستان از تسلیمی خوششان نمی‌آید. آن‌ها]طا-لبان[ باید اعلان کنند که آماده مذاکره و تفاهم هستند تا مشکل کشور از راه مذاکره و تفاهم حل شود.

با این حال، احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی با نشر پیامی ویدئویی به مناسبت ۱۸ سنبله تاکید کرده که طا-لبان هرگز به مذاکره و مفاهمه حاضر نخواهند شد.

۱۸ سنبله مصادف است با ترور احمد شاه مسعود بزرگترین فرمانده نظامی علیه روس‌ها و طا-لبان در دهه هفتاد خورشیدی که توسط دو تروریست عرب در خواجه بهاءالدین تخار کشته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا