آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

دوم، سوم و چهارم حوت؛ سه روز خجسته برای افغانستان

تصویب بودجه از سوی مجلس، اقدام خجسته‌ای در کنار پایان یافتن اعتصاب صرافان و رانندگان در کشور است که سبب در جریان افتادن پروژه‌ها و داد و ستد در بازارها شده و اوضاع فلاکت‌بار چند هفته اخیر را تسکین خواهد داد

دوم، سوم و چهارم حوت روزهای میمونی برای افغانستان بود. دوم حوت پایان اعتصاب رانندگان و شرکت‌های ترانسپورتی بود، سوم حوت صرافان و شرکت‌های ارائه خدمات پولی به اعتصاب شان پایان دادند و چهارم حوت هم روزی است که پیش‌نویس سوم بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد.
به تاریخ دوم حوت سال روان، رانندگان و اتحادیه‌های ترانسپورتی در تفاهم با وزارت داخله به اعتصاب بیست روزه شان پایان دادند.
رانندگان و اتحادیه‌های ترانسپورتی به دلیل اخاذی پولیس در شاهراه‌ها و توهین و تحقیر رانندگان به اعتصاب متوسل شدند. آنان مدعی بودند که یک راننده توسط پولیس با ضرب قنداق تفنگ پس از آن جان باخت که به اخاذی‌های اعتراض کرده بود.
اعتصاب کاری رانندگان و اتحادیه‌های ترانسپورتی که همزمان شد با آتش‌سوزی مهیب در گمرک اسلام‌قلعه، تاثیر بدی روی بازار گذاشت و بهای مواد خوراکی و سوخت را از ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داد. به گفته کارشناسان، اعتصاب ۲۰ روزه رانندگان و اتحادیه ترانسپورتی در کنار اعتصاب صرافان و عدم تصویب بودجه از سوی مجلس در کنار آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه سبب شد که بازارهای خوراکی و مواد سوختی بی‌ثبات شود.
به تاریخ سوم حوت سال روان، اتحادیه سراسری صرافان کشور اعلام کرد که به اعتصابش پایان می‌دهد. صرافان به تاریخ ۱۸ دلو در اعتراض به تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر شرکتی شدن صرافی‌های فردی شکل گرفت.
سرانجام این اعتصاب پس از دیدار مسئولان اتحادیه سراسری صرافان کشور با رییس جمهور غنی پایان یافت.
دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرد که رییس جمهور غنی از صرافان یک هفته مهلت خواسته تا مشکلات میان آنان و بانک مرکزی را حل کند.
گفته شده که در ۱۵ روز اعتصاب کاری صرافان در کشور مبلغ بیش از ۱ میلیارد افغانی از گردش بازمانده است.
اعتصاب صرافان نیز بر بازارها تاثیر بدی گذاشته و سبب تعطیلی معاملات پولی در کشور و حتا خارج از آن شد.
به تاریخ چهارم حوت سال روان خورشیدی، نشست عمومی مجلس نمایندگان شورای ملی پیشن‌نویس سوم بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی را با ۱۴۴ رای موافق تایید کرد.
پیشتر دو بار پیشن‌نویس بودجه ملی از سوی مجلس نمایندگان رد شده بود. جنجال حکومت و مجلس بر سر یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی بود که روز گذشته از سوی کمیسیون امور مالی مجلس اعلام شد، با حکومت به توافق رسیده و مبلغ ۲ هزار افغانی سر از ماه حمله ۱۴۰۰ خورشیدی به معاش کارمندان دولتی افزوده خواهد شد.
تصویب بودجه از سوی مجلس، اقدام خجسته‌ای در کنار پایان یافتن اعتصاب صرافان و رانندگان در کشور است که سبب در جریان افتادن پروژه‌ها و داد و ستد در بازارها شده و اوضاع فلاکت‌بار چند هفته اخیر را تسکین خواهد داد.
همزمانی موج انفجارهای ناشی از ماین‌های مقناطیسی، اختلافات میان حکومت و مجلس بر سر بودجه، اعتصاب کاری صرافان و رانندگان، آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه هرات، عدم رهایی عبدالرئوف کودکی در بلخ که بیش از صد روز است در قید ربایندگان است، متوقف ماندن مذاکرات دوحه و خشکسالی سراسری توام با حملات خونین طالبان در نقاط مختلف کشور وضعیت شکننده‌ای را در کشور رقم زده بود. در چنین احوالی روزهای دوم و سوم و چهارم ماه حوت، آب سردی است که بر آتش فلاکت‌های اخیر ریخته شده و نیاز است که در حفظ و تداوم آن تلاش مضاعف شود.
این سه اتفاق خوب می‌تواند سبب گسترش عمل دولت به تعهداتش در کنفرانس جنوا شده و نقطه آغازی باشد برای مبارزه جدی با فساد در بدنه پولیس و دیگر ارگان‌های نظامی و غیرنظامی، سامان‌مند کردن نظام عرضه خدمات پولی و صرافی در کشور و همچنان تامین امنیت و عدالت در شاهراه‌ها؛ زیرا اگر بار دیگر اعتصاب و اعتراضی شکل بگیرد، مطمئناً پیامدهای آن بس سنگین تر از دور گذشته خواهد بود.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا