آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

دیدار بازیگران منطقه‌ای در روسیه و انتظارات برآورده نشده

پیش‌بینی می‌شود که هیئت پاکستان از سوی آصف درانی نماینده ویژه در امور افغانستان رهبری شود. فارمت مسکو در زمانی برگزار می‌شود که روابط پاکستان و طا-لبان افغانستان بر سر تی‌تی‌پی پر تنش است. هفته گذشته، درانی و مقامات ارشد ارتش پاکستان برای ارسال پیام واضح در مورد تی‌تی‌پی TTP از کابل بازدید کردند

بازیکنان کلیدی منطقه‌ای اواخر این هفته در روسیه جمع می‌شوند تا درباره اوضاع فعلی افغانستان صحبت کنند، به ویژه پیشرفت‌ها به سمت تشکیل دولت فراگیر که طا-لبان قول داده اند پس از به دست گرفتن قدرت، آن را عملی کنند.

این نشست که به عنوان «فارمت مسکو» شناخته می‌شود قرار است به تاریخ ۲۹ سپتمبر در شهر کازان روسیه برگزار شود.

پاکستان، روسیه، چین، هند و ایالت‌های آسیای میانه بخشی از گروهی است که در سال ۲۰۱۷ برای ایجاد اجماع منطقه‌ای در مورد افغانستان تأسیس شده است.

این گروه سال گذشته در ماه نوامبر ملاقات کرد و در آنجا از طا-لبان افغان خواسته شد تا یک دولت فراگیر تشکیل دهند. طا-لبان افغانستان به این نشست دعوت نشده بود.

با این حال‌، این بار از حکومت موقت طا-لبان نیز دعوت شده است. امیر خان متقی وزیر امور خارجه حکومت موقت طا-لبان روز دوشنبه برای حضور در جلسه «فارمت مسکو» به روسیه رفت.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان به خبرگزاری تاس روسیه گفت که این جلسه به موضوع فراگیر بودن حکومت فعلی افغانستان، مبارزه با تروریزم و جرایم مربوط به مواد مخدر می‌پردازد.

کابلوف خاطرنشان کرد: «تاکنون، ما هیچ پیشرفتی در این زمینه ندیده‌ایم. به همین دلیل ما برای ادامه کار جمع می‌شویم».

پیش از این، دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه درخواست کرده بود که متقی در فارمت مسکو شرکت کند.

حکومت طا-لبان گفته که این جلسه را مهم می‌داند، زیرا می‌تواند اختلافات بین امارت اسلامی و سایر کشورها را از طریق گفت‌وگو برطرف کرد.

آن‌ها گفته‌اند که «در این جلسات باید روحیه همکاری با افغان‌ها و حل و فصل درگیری‌ها از طریق گفت‌وگو وجود داشته باشد. امارات اسلامی ترجیح می‌دهد که تمام مشکلات‌، نگرانی‌ها یا خواسته‌ها باید با ما به اشتراک گذاشته شود و به صورت مستقیم مورد بحث قرار گیرد».

پیش‌بینی می‌شود که هیئت پاکستان از سوی آصف درانی نماینده ویژه در امور افغانستان رهبری شود.

فارمت مسکو در زمانی برگزار می‌شود که روابط پاکستان و طا-لبان افغانستان بر سر تی‌تی‌پی پر تنش است.

هفته گذشته، درانی و مقامات ارشد ارتش پاکستان برای ارسال پیام واضح در مورد تی‌تی‌پی TTP از کابل بازدید کردند.

گفته شد که طا-لبان افغانستان موافقت کردند که برای خنثا سازی تهدید TTP اقدامات ملموس انجام دهند.

تی‌تی‌پی به عنوان یک مانع بزرگ بین پاکستان و طا-لبان افغانستان ظاهر شده است. به‌ رغم خواسته‌های مکرر، طا-لبان افغانستان تمایلی به اقدام علیه تی‌تی‌پی TTP ندارند.

عدم تمایل آن‌ها ناشی از این واقعیت است که طا-لبان افغانستان در کنار تی‌تی‌پی TTP علیه نیروهای خارجی تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان جنگیده اند.

ناظران بر این باورند که طا-لبان افغان تی‌تی‌پی TTP را «میهمانان» خود می‌دانند و از اینرو پاکستان را ترغیب می‌کنند تا یک راه‌حل سیاسی برای این مشکل پیدا کنند.

پاکستان سعی کرده تا با مذاکره یک توافق داشته باشد اما مذاکرات پیشرفتی نداشت زیرا تی‌تی‌پی TTP با افزایش حملات علیه نیروهای امنیتی مواجه شد.

پاکستان دیگر به دنبال مذاکرات صلح با تی‌تی‌پی TTP نیست و این مسئله را روشن کرده که تنها راهی که می‌توان روند مذاکره را از سر گرفت‌، این است که تی‌تی‌پی به خواست دولت تسلیم شود و اسلحه‌های خود را زمین بگذارد.

نویسنده

کامران یوسف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا