آخرین اخبارجهانسیاست

دیدار بایدن با امیر قطر و بحث در باره افغانستان

افغانستان یکی از محورهای بحث و گفت‌وگوی رییس جمهور امریک و امیر قطر در واشنگتن بود. رهبران دو کشور همچنان در مورد مسایل منطقه‌ای در خلیج فارس و روابط دو جانبه نیز رایزنی داشته‌اند.


کاخ سفید با نشر خبرنامه‌ای گفته است که بایدن و آل ثانی در این دیدار که روز گذشته (دوشنبه ۱۱ دلو) انجام شد، بر ارتقای امنیت و رفاه در خلیج فارس و خاورمیانه، تضمین ثبات عرضه جهانی انرژی، حمایت از مردم افغانستان و تقویت همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری تأکید کرده‌اند.
سران امریکا و قطر از امضای قرارداد ۲۰ میلیارد دالری بین شرکت هواپیمایی بوئینگ و گروه «قطر ایرویز» که ده‌ها هزار شغل در ایالات متحده ایجاد کرده است، استقبال کرده‌اند.
به نقل از خبرنامه‌ کاخ سفید، رییس‌ جمهور امریکا با به ‌رسمیت‌شناختن شراکت استراتژیک میان ایالات متحده و قطر که در ۵۰ سال گذشته عمیق‌تر شده است، امیر قطر را از تصمیم خود برای تعیین این کشور به ‌عنوان متحد اصلی غیر ناتوی امریکا مطلع کرده است.
امریکا پس از به قدرت ‌رسیدن طا-لبان، سفارت خود را از کابل به دوحه انتقال داد و قطر را حافظ منافع خود در افغانستان اعلام کرد.
قطر پس از خروج کامل امریکا از افغانستان، در انجام عملیات تخلیه شهروندان امریکایی و همکاران افغان نیروهای خارجی با واشنگتن همکاری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا