آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنان

دیده‌بان حقوق بشر: بحران حقوق بشری در افغانستان ویرانگر است

خبرگزاری دید: دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که اقدامات طا-لبان علیه زنان و دختران «جنایت علیه بشریت» است و باید اقدامات فوری روی دست گرفته شود.

فرشته عباسی پژوهش‌گر امور افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر در ٥٤ امین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا گفت که برخی از اقدامات طا-لبان علیه زنان و دختران، جنایت بشری مبتنی بر آزار و اذیت جنسیتی است.

وی افزوده است که طالبان ٢ سال است که به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق زنان و دختران دست زده‌ و آن‌ها را از زندگی عمومی حذف کرده‌اند.

وی بیان کرده است: دیده‌بان حقوق بشر بر این باور است که برخی از این سوء استفاده‌ها، جنایت علیه بشریت مبتنی بر آزار و اذیت جنسیتی است.

عباسی همچنین گفته که طا-لبان رسانه‌ها را از بین برده و روزنامه‌نگاران و دیگر منتقدان را به‌طور خودسرانه بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

به گفته‌ وی، طا-لبان برخی از دگرباشان جنسی و کارمندان دولت و اعضای نیروهای امنیتی سابق را نیز به صورت غیرقانونی اعدام کرده اند.

وی بیان داشته که افغانستان به یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان تبدیل شده است و دو سوم جمعیت آن به کمک فوری نیاز دارند.

وی طا-لبان را مسئول بدترشدن این وضعیت دانسته است.

پژوهش‌گر امور افغانستان دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرده که شورای حقوق بشر باید برای «پایان دادن به مصئونیت طولانی‌مدت برای جنایات شدید بین المللی اقدامات بیشتری انجام دهد».

دیده‌بان حقوق بشر کار گزارش‌گر ویژه حقوق بشر را ضروری دانسته و خواستار تمدید مأموریت وی شده است.

عباسی تأکید کرده که شورای حقوق بشر باید یک میکانیزم اختصاصی مستقل و بی‌طرف را برای پاسخگویی در قبال جنایات بین‌المللی ایجاد کند.

عباسی: برای دفاع از حقوق زنان و دختران باید کارهای بیشتری انجام شود. گزارش مشترک گزارش‌گر ویژه و گروه کاری در مورد تبعیض علیه زنان و دختران در جون ۲۰۲۳ گام مهمی بود، اما این شورا باید توصیه‌های خود را به طور کامل اجرا کند.

به گفته او، بحران حقوق بشر در افغانستان یک بحران ویران‌گر و در حال تشدید است و نیاز به اقدامات فوری دارد.

این نشست روز گذشته با محوریت افغانستان دایر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا