آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

راه‌اندازی چارچوب استراتژیک جدید از سوی سازمان ملل در افغانستان

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد چارچوب استراتژیک جدید را برای حمایت از مردم افغانستان راه‌اندازی می‌کند.

سازمان ملل متحد در افغانستان امروز دوشنبه(١٢ سرطان) چارچوب استراتژیک خود را برای افغانستان در دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۵ منتشر کرد که در آن اولویت‌های این سازمان در حمایت از مردم افغانستان مشخص شده است.

چارچوب استراتژیک سازمان ملل متحد رویکرد سازمان ملل را برای رسیدگی به نیازهای اساسی انسانی در افغانستان، اولویت دادن به نیازها و حقوق افراد آسیب‌پذیر، از جمله زنان و دختران، اطفال و جوانان، بی‌جا شدگان داخلی، عودت کنندگان، پناهندگان، اقلیت‌های قومی و مذهبی را بیان می‌کند.

روزا اوتنبایوا نماینده خاص دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان گفت: چارچوب استراتژیک ما یک پیشنهاد قوی برای کمک به مردم افغانستان برای رفع نیازهای اولیه انسانی آن‌ها و تکمیل کننده کمک‌های جاری بشردوستانه نجات دهنده است.

در این چارچوب سه اولویت مشترک شناسایی شده است.

• خدمات ضروری پایدار در بخش‌‌های کلیدی مانند صحت، تغذيه، تعليم و تربیه، استخدام، آب، حفظ الصحة، حفاظت اجتماعی و حفاظتی که برای همه قابل دسترس، ارزان و می‌تواند بدون هر گونه تبعیض ارایه گردد.

• فرصت‌های اقتصادی و معیشت تقویتی از طریق ایجاد محیط توانمند که رشد اقتصادی و فراهم کردن فرصت‌های شغلی مناسب را به ویژه برای گروه‌های محروم مانند زنان تسهيل می‌کند.

• انسجام اجتماعی، شمولیت، برابری جنسیتی، حقوق بشر، و حاکمیت قانون – به عنوان پیش نیازهای توسعه پایدار و صلح در افغانستان – تقویت مشارکت جامعه مدنی و حمایت از همسویی چارچوب های تنظیمی و قانونی افغانستان با اسناد بین‌المللی حقوق بشر.

با این همه، دانیل اندرس معاون خاص دبیر کل و هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل گفته است: اینکه سازمان ملل بتواند این چارچوب را به طور کامل اجرا کند، به اقدامات مقامات حاکم و حمایت تمویل کنندگان بستگی دارد.

گفتنی است که این چارچوب پس از وضع محدودیت‌های شدید از سوی طا-لبان ارایه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا