اسلایدشوافغانستانتحلیل

راهبرد جدید امریکا و جزئیات مبهم نظامی آن


روز گذشته دونالد ترامپ، رییس‎جمهور ایالات محتده امریکا راهبرد جدید آن کشور را برای افغانستان اعلام کرد. این راهبرد در سطح منطقه و جهان واکنش‌های متفاوت کشورها را در پی داشت و نشان داد که کدام طرف‌ها در این راهبرد با سیاست‌های امریکا همراه خواهند بود و کدام جناح‌ها در برابر آن موضع خواهند گرفت.
در راهبرد تازه امریکا چیزی که برای افغانستان و مبارزه با هراس‎افکنی مهم است، موضع امریکا در برابر پاکستان و تاکید ترامپ بر عزم جدی حکومت افغانستان در برابر گروه‎های تروریستی است.
پاکستان متحد جدی و تاریخی ایالات متحده در این منطقه است و رویکرد تازه واشنگتن به معنای جایگزینی افغانستان با پاکستان در منطقه نیست.
حال از مسئله منطقه‎ای و جهانی موضوع که بگذریم، حرف‎های ترامپ در قبال مسئولیت‌های حکومت افغانستان در مبارزه با هراس‎افکنی می‎تواند نشان‌دهنده بی‌اعتمادی آن کشور به این حکومت باشد. حکومت افغانستان اما با شتاب‌زدگی از این راهبرد استقبال کرد و امروز هم رییس‎جمهور غنی در یک نشست خبری راهبرد تازه امریکا را نتیجه مشاوره و بحث‎های دوام‎دار واشنگتن و کابل دانست و تاکید کرد که در این راهبرد نظریات و دیدگاه‎های منطقه‎ای حکومت افغانستان در نظر گرفته شده است.
اما آنچه از لحن ترامپ و متن راهبرد تازه بر می‌آید این است که واشنگتن اعتماد چند سال قبل را نسبت به کابل از دست داده و در پی آن است که حکومت افغانستان را به حال خودش رها کرده و به تنهایی با گروه‌های هراس‎افکن مبارزه کند.
در راهبرد امریکا به موضوعات مهمی چون عزم جدی حکومت افغانستان در مبارزه با تروریزم، محو فساد اداری و سیستم‌سازی توسط خود کابل اشاره شده است. همچنان در این راهبرد گفته شده که امریکا برای افغانستان «چک سفید» نمی‌دهد.
از این موارد در راهبرد امریکا بر‌ می‌آید که آن کشور اعتماد چندانی بالای کابل نداشته و موازی با آن حرکت خواهد کرد، ولی استقبال و تفسیر ارگ از آن طوری است که آن را نتیجه تلاش‎های حلقه قدرت نشان بدهد.
این اما در حالی‌ست که رییس‎جمهور غنی به خوبی می‎داند که در سه سال حکومت وحدت ملی، وضعیت امنیتی به شدت خراب شده، مردم از دولت فاصله گرفته‎اند و فقط شهرها در کنترول حکومت قرار دارند.
بدون شک واشنگتن به این نتیجه رسیده که بعد از این روی حکومتی که توانایی مدیریت بحران‎های درون حکومتی را ندارد سرمایه‎گذاری نکرده و خودش به گونه مستقیم وارد جنگ شود.
جزئیات مهم راهبرد ترامپ هنوز فاش نشده و اگر به زمزمه‎های سپردن مدیریت جنگ به کمپنی «بلک واتر» تامل کنیم به این نتیجه می‎رسیم که نه حرف ترامپ در مورد پاکستان جدی است و نه نظریات حکومت افغانستان در راهبرد آن کشور گنجانده شده. اینجا به این نتیجه می‎رسیم که ایالات متحده به تنهایی وارد جنگ خواهد شد و حکومت افغانستان هیچ نقشی در این راهبرد بازی نخواهد کرد.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا