آخرین اخبارافغانستانسیاست

رایزنی امریکا با طالبان برای حفظ حضور نظامی در افغانستان

وال استریت ژورنال گزارش داده که امریکا با طالبان در حال بررسی امکان حفظ حضور نظامی این کشور در افغانستان پس از ۳۱ اگست است.


به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، امریکا و هم‌پیمانانش مذاکره با طالبان را به منظور بررسی نحوه حفظ برخی نفوذ خود در افغانستان بعد از ۳۱ اگست کلید زده‌اند.
این روزنامه به نقل از مسئولان امریکایی نوشت، امریکا و طالبان رایزنی درباره حفظ حضور دیپلماتیک امریکا در افغانستان بعد از ۳۱ اگست را آغاز کرده‌اند تا امریکا بتواند به عملیات تخلیه ادامه دهد.
این روزنامه افزود: این به منزله گسترش مذاکراتی است که بین مسؤولان نظامی امریکا و طالبان درخصوص تضمین امنیت میدان هوایی کابل در طول عملیات خروج انجام شده است.
راس ویلسون‌ کاردار سفیر امریکا در افغانستان قبلاً به شبکه سی بی اس گفته بود، امریکا و طالبان مذاکراتی را در قطر برای بررسی «راه‌های احتمالی برای طی کردن» انجام دادند و واشنگتن هنوز تصمیماتی درباره نحوه حضور و فعالیت‌هایش در آینده در افغانستان نگرفته است.
مقامات به وال استریت ژورنال گفتند، آینده روابط امریکا و طالبان به شدت به این بستگی دارد که آیا طالبان خواهند توانست امنیت میدان هوایی کابل و اطراف آن را بعد از خروج نیروهای امریکایی حفظ کنند یا نه؟
آنها اشاره کردند: اگر شرایط امنیتی در آنجا نامناسب باشد واشنگتن احتمال بازگشت به راهکار حضور دیپلماتیک از راه دور مثلا از یکی از کشورهای مجاور افغانستان را بررسی می‌کند.
مسؤولان امریکا تاکید کردند، مذاکرات با طالبان به منزله به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت مشروع در افغانستان نیست.
به نوشته این روزنامه،‌ برخی مقامات اروپا نیز با طالبان با هدف بررسی روابط آتی در ارتباط هستند.
این روزنامه افزود: این مسئله همزمان با آغاز رایزنی‌های امریکا با هم‌پیمانانش در خصوص نحوه استفاده از فشار اقتصادی و دیپلماتیک به منظور تاثیرگذاری بر تحولات اوضاع در افغانستان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا