آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجنگجهانحقوق بشرخبر های مهمدسته بندی نشدهرسانه‌ها

رسانه‌ی خارجی: افغانستان توسط یک گروه افراطی رادیکال خود‌خدمت، تسخیر شده است

روزنامه “دی‌هیل” در گزارش جدیدی نوشته است که افغانستان  بار دیگر به مرکز تروریسم تبدیل شده است. طا-لبان روابط محکم خود را با گروه‌هایی مانند القاعده، تحریک طا-لبان پاکستان و تحریک جهاد پاکستان حفظ کرده است. افغانستان در حال بازگشت به شرایط قبل از حوادث -۱۱ سپتمبر- است . این کشور توسط یک گروه افراطی رادیکال خود‌خدمت تسخیر شده است و بدون اقدام، عواقب فاجعه‌بارتری مطمئناً در راه است.”

به نقل از العربیه؛ دی‌هیل در گزارش روز دوشنبه (۱۴ حوت) خود نوشته است: طا-لبان روابط قوی با گروه‌هایی نظیر القاعده، تحریک طا-لبان پاکستان و تحریک جهاد پاکستان دارند و با ارائه حمایت‌ مالی و تدارکاتی به این گروه‌ها که همه در داخل مرزهای افغانستان حضور دارند، به عنوان یک تهدید جهانی به‌ویژه برای امنیت آمریکا ظاهر شده‌ است.

روزنامه “دی‌هیل” می گوید: طا-لبان از یک سیستم –توتالیتر- برای سرکوب مردم استفاده می‌کنند و به دنبال منافع خود هستند و به هیچ چیز دیگری اهمیت نمی دهند.

 در این گزارش از آمریکا خواسته شده است باید برای پاسخگو کردن طا-لبان بیش‌تر تلاش کند دی‌هیل می‌افزاید؛ “گروه طا-لبان از مزایای فساد بزرگ خود بهره می‌برد و برای حفظ تسلط خود بر افغانستان، به خشونت و ترس متوسل می‌شود.”

روزنامه دی‌هیل در ادامه نوشته است: “آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی، مسئولیت مقابله با تهدید علیه امنیت بین‌المللی و دموکراسی ناشی از فساد فراملی طا-لبان را بر عهده دارد. ایالات متحده در مشارکت با متحدان جهانی، باید این گروه را در قبال ظلم و دزدسالاری آنها پاسخگو بداند. افغانستان توسط یک گروه افراطی رادیکال خود‌خدمت تسخیر شده است و بدون اقدام، عواقب فاجعه‌بارتری مطمئناً در راه است.

بر اساس این گزارش با اشاره به اینکه شهروندان افغانستان روزانه با کمتر از۱ دالر در روز زندگی می‌کنند، اما طی این مدت طا-لبان بیش از ۲ میلیارد دالر از طریق جذب کمک‌های بشردوستانه، قاچاق سلاح و مواد مخدر و استفاده از ابزارهای جدید اخاذی از مردم، ثروت‌اندوزی کرده است.

قبل از این ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست روز پنج‌شنبه ۱۰ حوت  از کشورها خواست تا برای برقراری روابط با طا-لبان شرط بگذارند.

بنت در صفحه رسمی خود در شبکه –ایکس- نوشت: “کشورها باید عادی‌سازی روابط با این گروه را به رعایت حقوق بشر از سوی این گروه مشروط کنند.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا