آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانحکومتخبر های مهم

روحانی منتقد طالبان از مدرسه و مسجد اخراج شده و تحت تعقیب است

خبرگزاری دید: مولوی عبدالشکور، روحانی منتقد حکومت سرپرست، از امامت مسجد و تدریس در مدرسه دینی اخراج شده و تحت تعقیب نیروهای استخبارات (اطلاعات) طا-لبان است.

اخبار افغانستان | خبرگزاری دید | روحانی منتقد طالبان از مدرسه و مسجد اخراج شده و تحت تعقیب است


یک منبع خبری آگاه به ایندیپندنت فارسی گفته است: مولوی عبدالشکور، روحانی منتقد حکومت سرپرست، از امامت مسجد و تدریس در مدرسه دینی اخراج شده و تحت تعقیب نیروهای استخبارات (اطلاعات) طا-لبان است. مولوی عبدالشکور، امام مسجدی در استان قندوز، در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود که افرادی که صدای‌ خود را علیه ظلم بلند کنند، به‌ اتهام‌ عضویت در جبهه مقاومت ملی یا گروه داعش بازداشت، زندانی و شکنجه می‌شوند.
وی افزوده بود که این افراد در زندان‌های طا-لبان به شیوه‌های مختلف ضرب‌وشتم می‌شوند و «حتی بیضه‌هایشان سالم نمی‌ماند». این روحانی به «فساد گسترده» در حکومت طا-لبان هم اشاره کرده بود.
این سخنرانی سه هفته پیش ایراد شده بود و در پی آن، طالبان در گام نخست او را از امامت مسجد، و خانواده‌اش را نیز از اقامت در اتاق‌های آن اخراج کردند. سپس، در پی پخش گسترده ویدیو سخنرانی این روحانی، نیروهای طالبان، به‌ویژه ماموران استخبارات، کوشیدند او را بازداشت کنند.
به نقل از ایندیپندنت فارسی؛ منبع مزبور تصریح کرده است: از دفتر ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طا-لبان، استخبارات این گروه و فرماندار قندوز به مولوی عبدالشکور هشدار داده شده است و استخبارات می‌خواهد او را بازداشت کند.
او گفته است: «مولوی صاحب را به جای امنی انتقال داده‌ایم و وضعیتشان خوب است و به ایشان توصیه کرده‌ایم که برای پرهیز از بازداشت شدن به دست طالبان، از خانه بیرون نروند.»
انتقاد روحانیان افغانستان از سیاست‌های طا-لبان کم‌پیشینه است و به همین دلیل، ویدیو سخنرانی مولوی عبدالشکور در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافته است، اما همین امر باعث شده که این روحانی منتقد طالبان به زندگی پنهانی رو آورد تا بازداشت نشود.
این روحانی منتقد گفته بود که طالبان از افراد بازداشت‌شده، جلو دوربین اعتراف اجباری می‌گیرند و مردم در چنین شرایطی آرامش فکری ندارند. او افزوده بود که طالبان عامل اصلی ناامنی بودند و اینک که خودشان به قدرت رسیده‌‌اند، می‌گویند امنیت تأمین شده است.
این درحالی ست که آیت الله واعظ زاده بهسودی ازعلمای مطرح شیعه درغرب کابل نیز چند روز قبل با تندی از سیاست های حکومت سرپرست و برخورد آنها با مردم انتقاد کرد.
با این‌حال؛ گروه طالبان به صراحت اعلام کرده‌اند؛ هیچ فردی حق ندارد علیه سیاست‌های این گروه اعتراض کند در غیرآن بازداشت و سرکوب خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا