آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

روسای جمهور ترکیه و روسیه: دولت جدید افغانستان باید فراگیر باشد

روسای جمهور ترکیه و روسیه طی گفت‌وگوی تیلفونی مسائل منطقه‌ای، گسترش روابط دوجانبه و آخرین تحولات افغانستان را مورد ارزیابی قرار دادند. اردوغان در این گفت‌وگو بر ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌ است.


به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود گفته ‌است که در صورت ایجاد شرایط مناسب، ترکیه در آینده نیز به مدیریت میدان هوایی کابل ادامه دهد.
وی گفته‌: «این مسئولیتی که ترکیه برعهده خواهد گرفت، نگرانی تمام طرف‌ها به ویژه جامعه جهانی و مردم افغانستان را رفع خواهد کرد».
اردوغان تاکید کرده‌ است که دولت جدیدی که در افغانستان تاسیس خواهد شد باید فراگیر بوده و نظر اکثریت مردم افغانستان را برآورده کند.
وی با اشاره به اینکه آغاز مذاکرات صلح و امنیت بین طالبان و رهبران سیاسی در کابل امیدوارکننده است، اظهار داشته: «در جریان این روند، کانال‌های گفت‌وگو با طالبان باید باز نگه داشته شود و به جای رویکردی مبتنی بر شرایط سخت، باید تعامل تدریجی دنبال شود».
اردوغان افزوده که از پیام‌های معتدل طالبان در حال حاضر استقبال می‌کنند، اما نه سخنان طالبان، بلکه اقدامات این گروه روند آینده را شکل خواهد داد.
روسای جمهور ترکیه و روسیه همچنین درباره اینکه در روابط با دولت آتی افغانستان هماهنگی داشته باشند، به توافق رسیدند.
تاکید اردوغان بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان در حالی است که یک سخنگوی طالبان ‌گفته طی چند هفته آینده، چارچوب و ساختار حکومت جدید ارائه می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا