آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح و انتخابات؛ اولویت‌های واشنگتن و کابل متفاوت است

اشرف غنی چنانچه روشن است، تلاش دارد پروسه‌ گفت‌وگو‌های صلح را تخریب نماید و پیش از نهایی شدن توافق صلح با طالبان، انتخابات برگزار شود. او بارها گفته که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان« خط سرخ» است.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان یک بحث ضعیف است. روی همین علت بسیاری از تکت‌های انتخاباتی نسبت به برگزاری انتخابات پیش از توافق سیاسی با گروه طالبان تردید دارند. پیکار‌های انتخاباتی خیلی سرد آغاز شده است و این موضوع خود نشان می‌دهد که برگزاری انتخابات پیش از توافق با طالبان ممکن نیست. در میان دسته‌های انتخاباتی، تنها تیم انتخاباتی« دولت ساز» به نامزدی محمد اشرف غنی، به گونه جدی تبلیغات انتخاباتی دارد. برای ایالات متحده امریکا و شخص آقای دونالد ترامپ، صلح با طالبان اولویت دارد تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری. مقامات ارشد امریکایی به کرات گفته‌اند که برای این کشور به نتیجه رسیدن گفت‌وگو‌های صلح اولویت دارد.
این روز‌ها، بار دیگر بحث شکل‌گیری حکومت« موقت» شدت گرفته است. گروه طالبان نیز پیش از نهایی شدن توافق از برگزاری انتخابات استقبال نمی‌کنند. گروه طالبان نمی‌پذیرد که پیش از توافق صلح انتخابات برگزار شود. ایجاد حکومت موقت خواست گروه طالبان هم است. گفته‌ می‎شود پس از نهایی شدن توافق صلح با طالبان، حکومت موقت شکل می‌گیرد و این اداره زمینه برگزاری انتخابات را فراهم می‏‌کند. انتخاباتی که طالبان هم در آن سهم بگیرند. آقای اشرف غنی، از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که زمام‌دار برحال است به دنبال این است که پیش از نهایی شدن توافق صلح با طالبان، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. روایت آقای غنی این است که انتخابات برگزار شود و حکومت بعدی گفت‌وگو‌های صلح را رهبری کند. عکس کاخ سفید، آقای غنی برای رسیدن به صلح خیلی عجله ندارد. اشرف غنی چنانچه روشن است، تلاش دارد پروسه‌ گفت‌وگو‌های صلح را تخریب نماید و پیش از نهایی شدن توافق صلح با طالبان، انتخابات برگزار شود. او بارها گفته که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان« خط سرخ» است.
واقعیت سخن این‌که امریکایی‎ها پیش از نهایی شدن توافق صلح با طالبان از برگزاری انتخابات در افغانستان حمایت‌ نمی‌کنند. در این موضوع هم شکی وجود ندارد که یک نگاه ترامپ به صلح افغانستان انتخاباتی است. روند حل سیاسی جنگ افغانستان، برای آقای ترامپ می‌تواند یک دستاورد تلقی شود. دولت ترامپ در سیاست خارجی خود نیاز به یک دستاورد دارد. رییس‌ جمهور فعلی امریکا در انتخابات ۲۰۱۶ پایان جنگ افغانستان و خروج نیرو‌های امریکایی را از کابل به مردم این کشور وعده داده بود.
با این وجود، آقای اشرف غنی و برخی از نامزدان انتخابات ریاست‌ جمهوری فراموش نکنند که امریکا برای رسیدن به یک توافق سیاسی با طالبان عجله دارد و از برگزاری انتخابات، پیش از نهایی شدن توافق صلح با طالبان حمایت نمی‌کنند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا