آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

رویکرد ترامپ نسبت به افغانستان؛ آنچه بولتون می‌گوید

این کتاب ترس و وحشت در کاخ سفید را توصیف می‌کند؛ وقتی کارکنان برای نشستی که قرار بود سه روز قبل از سال‌گرد ۱۱ سپتمبر در کمپ دیوید برگزار شود، آمادگی می‌گرفتند. این نشست پس از حمله طالبان در ۷ سپتمبر که در آن یک سرباز امریکایی و ۱۰ فرد ملکی جان باخت، لغو شد

جانو بولتون مشاور اسبق امنیت ملی امریکا در کتاب خود می‌گوید رییس جمهور ترامپ افزایش سربازان امریکایی را در افغانستان ناکامی قلمداد می‌کرد و در اوایل دوره ریاست‌جمهوری‌اش به دنبال خروج از این کشور بود.
کتاب بولتون تحت عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» در مورد ۱۷ ماه فعالیت وی در کابینه ترامپ است. مقامات جمهوری‌خواه با انتقاد، وی را متهم به پخش اطلاعات محرمانه می‌کنند و قانون‌گذاران دموکرات وی را به خاطر این که سال گذشته در جریان استیضاح ترامپ برای شهادت علیه وی حاظر نشد، سرزنش می‌کنند.
بولتون می‌گوید ترامپ پیش از سال دوم دوره ریاست‌جمهوری‌اش به دنبال خارج نمودن سربازان از افغانستان بود، اما از سوی جیم ماتیس وزیر دفاع وقت امریکا و دیگران متقاعد شد تا نیروی بیشتر بفرستد.
این کتاب گفت‌وگوی ۸ نوامبر سال ۲۰۱۸ را بازگو می‌کند که ترامپ به ماتیس گفت: «من آنچه را که خواستید دادم. اقتدار نامحدود، هیچ مانعی نبود. شما می‌بازید. شما به راحتی می‌بازید. شما شکست خوردید».
به گفته بولتون، ترامپ به مشاورانش گفت که استفاده از مادر بمب‌ها در سال ۲۰۱۷ در افغانستان، هیچ تأثیری بالای جنگ نداشت.
وی می‌گوید وقتی ایالات متحده روی توافق نامه صلح کار می‌کرد، مقامات وزارت خارجه و وزارت دفاع اغلب به دلیل افشا شدن اطلاعات، احتکار اطلاعات و عدم اعتماد متقابل با هم درگیر می‌شدند.
بولتون در کتاب خود می‌گوید که ترامپ همواره از افزایش سربازان در این کشور پشیمان بود؛ امری که خلاف میل وی و وعده‌های انتخاباتی‌اش برای پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان بود.
کتاب بیان می‌کند که در جلسات، در مورد پیشرفت‌های توافق‌نامه، ترامپ زلمی خلیلزاد مذاکره کننده اصلی امریکا را یک شخص «فریبکار و متقلب» می‌خواند و اغلب رییس جمهور غنی را با حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور اشتباه می‌گرفت.
بولتون خود نیز مخالف مذاکرات بود و استدلال می‌کرد که طالبان هرگز به شرایط توافق‌نامه عمل نخواهند کرد.
اندرو واتکینز، تحلیل‌گر ارشد امور افغانستان در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید بولتون همواره در طول دوران وظیفۀ خود، نسبت به دیپلماسی با دشمنان امریکا رویکرد تحقیرآمیز داشت.
واتکینز می‌گوید: «با توجه به همین نکته، تعجب‌آور نیست که حکایت بولتون از صحبت با طالبان با تحقیر همراه است».
در اواخر کتاب، بولتون خاطره‌ای را از ۳۰ اگست سال ۲۰۱۹ بازگو می‌کند که ترامپ با پیشنهاد دیدار رهبران طالبان در خاک ایالات متحده، مقامات را شگفت‌زده کرد.
این کتاب ترس و وحشت در کاخ سفید را توصیف می‌کند؛ وقتی کارکنان برای نشستی که قرار بود سه روز قبل از سال‌گرد ۱۱ سپتمبر در کمپ دیوید برگزار شود، آمادگی می‌گرفتند. این نشست پس از حمله طالبان در ۷ سپتمبر که در آن یک سرباز امریکایی و ۱۰ فرد ملکی جان باخت، لغو شد.
در این کتاب آمده است که بولتون چند روز بعد، پس از آنکه ترامپ وی را به خاطر پوشش منفی مطبوعات در مورد افغانستان و عواقب لغو نشست کمپ دیوید سرزنش کرد، استعفا داد.
«جیمز استاوریدیس» فرمانده ارشد سابق نیروهای ناتو می‌گوید: «تاریخ طولانی و زجرآور درگیری ایالات متحده در افغانستان در خاطرات بولتون کاملاً نمایش داده شده است».
استاوریدیس می‌افزاید که سردرگمی بین ادارات دولتی مختص دولت ترامپ نیست، اما این کتاب جنبه‌های کلیدی رویکرد رییس جمهور نسبت به افغانستان را افشا می‌کند.
وی گفت: «سردرگمی رییس جمهور در مورد این که کی افغانستان را رهبری می‌کند، تمایل وی برای پرش از موضوعی به موضوعی دیگر بدون راه‌حل و خواست اصلی وی برای بیرون شدن (اشتباه تاکتیکی و استراتژیک) کاملاً نمایش داده شده است».
کاخ سفید نتوانست از انتشار این کتاب جلوگیری کند. ترامپ در توییتی گفت که «بولتون با انتشار اطلاعات محرمانه (به صورت گسترده)» در کتابش، قانون را نقض کرد.
نیویارک تایمز در گزارشی بیان کرد این توییت‌ها پس از آن صورت گرفت که یک قاضی فدرال گفت انتشار این خاطرات می‌تواند ادامه یابد، چنانچه هزاران نسخۀ آن قبلاً به صورت آنلاین توزیع شده است.

نویسنده

نجی پی لاورنس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا