آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور ایران در ملل متحد: پروژه امریکایی کردن جهان شکست خورده است

خبرگزاری دید: سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که جهان در مسیر برگشت ناپذیر گذار به نظم جهانی نو ظهور است. او افزود که در این مسیر امنیت پایدار تنها راه توسعه در منطقه خاورمیانه است.

رییس جمهور ایران سه‌شنبه‌شنبه(۲۸ سنبله) در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به موضوعات مختلف از جمله اسلام هراسی و اسلام ستیزی، جنگ، خشونت، بحران‌های جهانی و مسایل مربوط به منطقه خاورمیانه پرداخت.

او گفت: اسلام‌ستیزی و آپارتاید فرهنگی‌، در صورت‌های مختلف خود ازجمله سوزاندن کتاب مقدس قرآن تا منع حجاب در مدارس و دهها تبعیض شرم‌آور دیگر، شایسته پیشرفت های انسان معاصر نیست. پشت پرده‌ این نفرت‌پراکنی‌ها، طراحی بزرگتری وجود دارد و تقلیل آن به مقوله‌ آزادی‌ِ بیان، گمراه‌کننده است.

رییسی گفت: غرب که اینک با بحران هویتی و کارکردی مواجه شده است، جهان را جنگل و خود را باغی زیبا می‌بیند. برخی جریان‌های شوم ولی قدرتمند، راه‌حل را در بحران‌سازی و دشمن‌تراشی می‌بینند. این آپارتاید فرهنگی، جامعه مسلمانان و بخصوص مهاجران را هدف گرفته است؛ مهاجرانی که خود قربانیان سیاست‌های استعمار هستند.

رییسی گفت: ما در یک دوره سرنوشت‌ساز تاریخی قرار گرفته‌ایم. جهان در حال تغییر و گذار به نظم بین‌المللی نوظهور است و این مسیر غیرقابل بازگشت است. معادله سلطه غربی برای جهان، دیگر جواب نمی‌دهد.

نظم کهنه لیبرال که در خدمت منافع سلطه‌گران و سرمایه‌داران سیری‌ناپذیر بود کنار زده شده؛ و در یک کلام، پروژه امریکایی کردن جهان شکست خورده است.

او افزود: اینک که مقاومت و بیداری ملت‌های جهان از همیشه بیشتر شده و قدرت‌های نوظهور سر بر آورده‌اند، امید است که نظمی جدید و عادلانه بر جهان حاکم شود. آنچه برای نظم بین‌المللی جدید کلیدی است کنار گذاشتن سلطه جهانی و جایگزینی آن با نظم‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای است.

به باور رییسی، اینک که منطقه ما از دو دهه تنش و بحران تحمیلی عبور کرده و مقاومت ملت‌های آزاده در ایران و عراق و یمن و لبنان و سوریه و فلسطین و افغانستان، به ثمر نشسته است، چشم‌انداز فراروی منطقه را صرفاً می‌توان با تعمیق اعتماد سیاسی متقابل، همکاری‌های اقتصادی گسترده و امنیت درون‌زا تضمین کرد.

رییس جمهور ایران افزود: استفاده برخی دولت‌های غربی از تروریزم به عنوان ابزار سیاست خارجی، مبارزه کشورهای منطقه علیه تروریزم را خنثی می کند. مدیریت و بهره‌برداری برخی از سرویس‌های امنیتی غربی از بستر گروه‌های افراطی و به ویژه جابجایی هدفمند نیروهای جنگجوی خارجی در حوزه های مختلف جغرافیایی نیز به این نگرانی‌ها دامن می‌زند.

ضرورت ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان

رییسی در بخشی از سخنرانی خود به افغانستان پرداخته و گفت: وضعیت امروز افغانستان نمودی دیگر از آثار مداخله غرب در منطقه است که به کشتار بیش از ۱۷۰ هزار تن از زنان و مردان و کودکان انجامید. در افغانستان، ایران بر دولت فراگیر و ضرورت رعایت حقوق همه طوایف، قومیت ها و مذاهب این کشور تأکید دارد. در عین حال اقدام عاجل بین المللی برای رسیدگی به بحران فوری پناهجویان خارج شده از این کشور بخصوص در ایران ضروری است.

برجام

خروج امریکا از برجام، نقض اصل مسلّم وفای به عهد بود. دولت امریکا همچنان با نقض صریح مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، از عمل به تعهدات خود ذیل برجام اجتناب می کند.

با این رفتار، امریکا عملاً و برخلاف تمام ادعاهایش، قانون‌گریزی و زورگویی را به جای همکاری تجویز کرده است. امریکا باید با اعتمادسازی اثبات کند که دارای حسن نیت است و اراده‌ واقعی برای عمل به تعهدات خود و نهایی کردن مسیر را دارد. اروپایی ها نیز که در پی سال ها عدم پایبندی به تعهدات خود از جمله در لغو تحریم ها، اکنون برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کنند، باید درک کنند که با سرعت گرفتن در مسیر پرهزینه تقابل، بازنده خواهند شد.

رییسی در خاتمه گفت: بشر در حال ورود به مدار جدیدی است. قدرت‌های کهنه، در حال افول‌اند. آنها «گذشته» هستند و ما «آینده‌»ایم. تکرار می‌کنم که آنها «گذشته» هستند و ما «آینده‌»ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا