آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاستورزش

هشدار کمیته بین‌المللی المپیک:

زنان در ورزش سهم نداشته باشند، عضویت افغانستان لغو می‌شود

خبرگزاری دید: کمیته بین‌المللی المپیک به طا-لبان هشدار داده است که اگر زنان و دختران دسترسی مصئون به ورزش نداشته باشند، افغانستان در بازی‌های المپیک پاریس در سال ۲۰۲۴ حضور نخواهد داشت.

هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک روز گذشته پس از استعماع گزارش کامل در مورد محدودیت‌های ورزش در افغانستان، نگرانی جدی خود را ابراز کرده و محدودیت‌ها بر زنان، به‌ویژه ورزش‌کاران زن را به شدت محکوم کرد.

پس از تسلط طا-لبان بر افغانستان در اگست سال گذشتۀ میلادی دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود و زنان از کار به استثنای شمار معدود بخش‌ها منع شدند.

در تازه‌ترین مورد، وزارت امر به معروف و نهی از منکر پس از منع ورود زنان به پارک‌های تفریحی و حمام، استفاده زنان از کلپ های ورزشی را نیز منع کرد.

این کمیته گفته است که اشتراک افغانستان در المپیک تابستانی پاریس در سال ۲۰۲۴ بستگی به پیشرفت‌های حاصله در رابطه به موضوع دسترسی زنان و دختران به ورزش دارد.

کمیته بین‌المللی‌المپیک افزوده که تیم‌های افغانستان در رویدادهای بین‌المللی باید شامل ورزشکاران زن از داخل و خارج کشور باشند و زنان در مدیریت نیز سهمی داشته باشند.

دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه از کمیته بین‌المللی المپیک خواست به دلیل اعمال محدودیت بر ورزشکاران زن، عضویت افغانستان را به تعلیق درآورد و کمک مالی خود را متوقف کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا