آخرین اخباراسلایدشوجهانجوانانحقوق بشرخانوادهخبر های مهمفرهنگ عامهکودکانمدیریت فرهنگی

زنگ‌خطر خشونت علیه کودکان در فضای‌مجازی به صدا در آمد

خبرگزاری دید: یک مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت خبر داد که حدود ۱۶ درصد کودکان ۱۱ تا ۱۵ ساله در سال ۲۰۲۲ میلادی “آزار و اذیت سایبری” را تجربه کرده‌اند.هانس کلوگه، مدیر منطقه اروپا در سازمان جهانی بهداشت، گزارش اداره متبوع خود درباره آزار سایبری کودکان را “زنگ خطری” برای آزار و خشونت در اینترنت خواند.

گزارش این اداره که روز چهارشنبه، هشتم حمل، منتشر شد حکایت از آن دارد که آزار و اذیت کودکان نسبت به چهار سال گذشته دست‌کم سه فیصد افزایش یافته و هم‌اکنون می‌توان گفت که از هر شش کودک یک کودک قربانی -آزار سایبری- بوده است.

بر اساس این گزارش جدید که ۴۴ کشور در اروپا، آسیای مرکزی و کانادا را شامل می‌شود، ۱۵ فیصد پسران و ۱۶ فیصد دختران گفته‌اند که در ماه‌های اخیر دست‌کم یک بار آزار در اینترنت را تجربه کرده‌اند.

همچنین ۱۱ فیصد پسران و دختران گفته‌اند که در دو ماه گذشته دست‌کم ماهی دو تا سه بار در مدرسه آزار دیده‌اند. این رقم چهار سال پیش ده فیصد گزارش شده بود.

دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود بیشترین سطح آزار و اذیت اینترنتی برای پسران را در کشورهای بلغارستان، لیتوانی، مولداوی و لهستان و کمترین میزان را در اسپانیا ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش،‌ از هر هشت نوجوان یک نفر اذعان کرده که دیگران را در اینترنت آزار داده است.

به گفته آقای کلوگه، هم‌اکنون کودکان روزانه -تا شش ساعت- را در فضای سایبری – مجازی سپری می‌کنند و همین باعث می‌شود که حتی تغییرات کوچک در عادات آنها اثری بزرگ بر سلامتی‌شان داشته باشد.

در مقابل افزایش آزار سایبری، نرخ درگیری فیزیکی در کودکان ثابت مانده و در دوره چهار سال گذشته تغییری نکرده است: ۱۴ درصد برای پسران و شش درصد برای دختران.

شبکه‌های اجتماعی به طور مرتب اقدامات خود در زمینه وضع مقررات موثرتر برای افراد زیر سن قانونی را اعلام می‌کنند، اما این اقدامات تاکنون ناظران و مقامات را متقاعد نکرده است.

در تابستان سال گذشته، گزارشی از سوی دانشگاه استنفورد و وال استریت جورنال در آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد اینستاگرام اصلی‌ترین پلتفرم برای مجرمان جنسی کودکان برای تبلیغ و فروش محتوایی است که تجاوز جنسی به خردسالان را نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا