آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستان

سادات بامیان خواستار درج نام قوم‌شان در تذکره‌ برقی شدند


هزاران تن از شهروندان بامیان به شمول فعالان مدنی، علما و رسانه‌ها، روز گذشته، طی یک راهپیمایی گسترده و مسالمت‌آمیز خواستار درج هویت قومی‌شان در تذکره برقی شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، در این راهپیمایی که نزدیک به ۲ هزار تن اشتراک داشتند، اعتراض‌کنندگان با سر دادن شعارهایی خواستار به رسمیت شناخته شدن و درج نام قوم سادات در تذکره الکترونیکی و قانون اساسی کشور شدند.
این تظاهر کنندگان، بیانیه اخیر همایون محتاط، رییس اداره ثبت و احوال نفوس را محکوم کرده، خواستار درج نام سادات در تذکره الکترونیکی شدند.
زینب سادات، یکی از این اشتراک‌کنندگان، قوم سادات را پنجمین قوم بزرگ کشور دانسته، گفت: در صورت عدم درج نام سادات در تذکره برقی، به تظاهرات مسالمت‌آمیز شان ادامه خواهند داد.
از سوی دیگر، سید جواد حسینی، یکی دیگر از اشتراک‌کنندگان این راهپیمایی، عدم درج نام اقوام را در تذکره الکترونیکی، خلاف اصول شهروندی عنوان کرده، گفت: در طول تاریخ، سادات در وحدت، همبستگی و ساختار سیاسی افغانستان نقش مهمی‌داشته و دولت باید نقش سادات را در ساختار سیاسی این کشور نادیده نگیرند.
عارفه حسینی، باشنده ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان که تنها ده سال سن دارد، به مرکز این ولایت آمده و خواستار درج نام قوم‌شان در تذکره برقی شده است.
وی گفت:” هویت جعلی برای هیچ یکی از ما شهروندان قابل قبول نبوده و در صورت عدم درج نام این قوم، تذکره نمی‌گیریم.”
از سوی دیگر، سید حسین آقا عالمی، استاد دانشگاه، یکی دیگر از این اشتراک کنندگان در این تظاهرات، گفت:” همان‌گونه که نام اقوام پشتون، تاجیک، هزاره، ازبیک و… در تذکره برقی درج می‌شود، نام سایر اقوام نیز باید درج شود.”
وی افزود که در صورت عدم درج نام این قوم در تذکره برقی، نه تنها به راهپیمایی شان ادامه می‌دهند، بلکه تذکره برقی نیز اخذ نخواهند کرد.
این شهروندان در حالی به تظاهرات مدنی دست زدند که هفته گذشته همایون محتاط، رییس عمومی اداره ثبت احوال نفوس افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از درج نام ۱۴ قوم ذکر شده در قانون اساسی و عدم درج نام سایر اقوام کشور در تذکره برقی خبر داده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا