آخرین اخبارجهانزنان

سازمان عفو بین‌الملل از سیاست‌های تفرقه‌انگیز ترامپ انتقاد کرد

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید سیاستمدارانی که از شعارهای تفرقه‌انگیز و عاری از احساسات انسان‌دوستانه استفاده می‌کنند در حال ایجاد شکاف و افزایش خطرات در سطح جهان هستند.
این گروه در گزارش سالانه خود به خصوص از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به عنوان نماینده سیاستی خشمگین‌تر و تفرقه‌انگیزتر» نام برد.
این سازمان حقوق بشری از رهبران بعضی کشورهای جهان، مثل ترکیه، مجارستان و فیلیپین نیز که از زبان ترس، تقصیر و شکاف استفاده کرده‌اند انتقاد کرد.
سازمان عفو بین‌الملل همچنین گفت که دولت‌ها در حال بهره‌برداری از مسئله پناهجویان برای بهره‌‌گیری سیاسی هستند.
این نهاد در گزارش خود که ۱۵۹ کشور را پوشش می‌دهد، به بالاگرفتن اظهارات آمیخته به نفرت در سراسر امریکا و اروپا که پناهجویان را هدف می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: تبعات آن باعث حملات بیشتر به مردم براساس نژاد، جنسیت، ملیت و مذهب خواهد شد.
عفو بین‌الملل از کشورهایی انتقاد کرد که زمانی خود را پرچمدار حقوق بشر در خارج می‌دانستند و حالا در داخل خود حقوق بشر را محدود می‌کنند.
این سازمان به شعارهای«سمی» دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در انتخابات نیز اشاره کرد.
سلیل شتی، دبیرکل عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: به جای جنگیدن برای حقوق مردم، خیلی از رهبران دستور کاری فاقد احساسات انسان دوستانه را برای مصلحت سیاسی به کار گرفته‌اند. حد و حدود آنچه پذیرفتنی است تغییر کرده. سیاستمداران بی‌شرمانه و فعالانه، همه نوع شعارهای نفرت‌انگیز و سیاست‌های متکی بر هویت را به کار می‌گیرند: زن ستیزی، نژادپرستی و …
این گروه به خصوص به دستور اجرایی آقای ترامپ در ماه گذشته برای ممنوعیت ورود پناهجویان و مهاجران از هفت کشور عمدتاً مسلمان به امریکا اشاره کرد.
سازمان عفو بین‌الملل گفت که آقای ترامپ شعارهای آمیخته به نفرت همراه با بیگانه هراسی پیش از انتخابات را با امضای دستور منع ورود پناهجویان محقق کرد. آن دستور را دادگاه‌های امریکا معلق کردند؛ اما انتظار می‌رود او به زودی دستور محدودتری که همان هفت کشور از جمله ایران را هدف می‌گیرد صادر کند.
این سازمان همچنین به رودریگو دوترته، رییس‌جمهور فیلیپین، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه و ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که از شعار«ما در برابر آنها» استفاده می‌کنند، اشاره کرد.
آقای شتی گفت که این شعارها برای مقصر شناختن دیگران، ایجاد نفرت و ترس در سال ۲۰۱۶ به سطحی رسید که از دهه ۱۹۳۰ زمانی که آدولف هیتلر روی کار آمد، مشاهده نشده بود.
کیت الن، مدیر شاخه بریتانیایی عفو بین‌الملل تصمیم اخیر دولت بریتانیا برای متوقف‌کردن طرحی که اجازه ورود کودکان بدون همراه را می داد«شرم آور» خواند. شمار این کودکان که هم اکنون در اروپا هستند حدود ۹۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا