آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

سازمان ملل: آپارتاید جنسیتی در افغانستان «جنایت علیه بشریت» به رسمیت شناخته شود

خبرگزاری دید: نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان از جهان خواسته آپارتاید جنسیتی را در افغانستان به عنوان جنایت علیه بشریت در نظر گیرند.

ریچارد بنت کارشناس ارشد سازمان ملل در امور افغانستان روز گذشته از کشورهای جهان خواست تا «آپارتاید جنسیتی» در حال وقوع را در این کشور به عنوان یک جنایت بین‌المللی در نظر بگیرند واز مقامات طا-لبان درباره آزارهای شدید و سیستماتیک زنان پاسخ بخواهند.

طا-لبان از زمان تصرف کابل، قوانین شرعی سختگیرانه‌ای را به اجرا گذاشته و در چهارچوب آن دختران را از تحصیل در مکتب و زنان را از کار در مشاغل دولتی منع کرده‌ است.

ریچارد بنت در جریان ارایه گزارش جدید خود از وضعیت افغانستان به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که اقدامات طا-لبان می‌تواند در موضوع «آزار و اذیت جنسی» جنایت علیه بشریت توصیف شود.

وی افزود: تبعیض شدید، سیستماتیک و نهادینه شده علیه زنان و دختران، در قلب ایدیولوژی و حکومت طا-لبان جای دارد… اگرچه چنین نقض‌های جدی حقوق بشری هنوز به عنوان یک جنایت صریح بین‌المللی شناخته نشده، اما لازم است که در این باره مطالعات بیشتری انجام شود.

شهرزاد اکبر رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و رییس گروه حقوق بشری تازه تاسیس «رواداری» نیز گفت: زنان اغلب از مرگ تدریجی در کشور سخن می‌گویند؛ با این وجود نمی‌توانند کاری انجام دهند زیرا با محدودیت و مجازات روبرو خواهند شد.

او که در این جلسه شورای امنیت حاضر بود، افزود: طا-لبان، افغانستان را به گورستان بزرگ رویاها و توانمندی‌های زنان و دختران افغان تبدیل کرده است.

سازمان ملل پیش از این نیز وضعیت افغانستان تحت حکومت طا-لبان را «آپارتاید مبتنی بر جنسیت» توصیف کرده بود؛ با این وجود این اصطلاح هنوز در اساسنامه روم در زمره بدترین جنایات بین‌المللی جای نگرفته است.

بنت و دیگران خواستار آن شدند که کشورها برای اصلاح این وضعیت، تدبیری بیندیشند و «آپارتاید جنسی» را به عنوان یک سیستم نهادینه شده تبعیض، جداسازی، تحقیر و طرد زنان و دختران به رسمیت بشناسند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا