آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

سازمان ملل: طا-لبان تعهد واقعی در قبال عفو عمومی نشان دهند

خبرگزاری دید: رییس یوناما پس از نشر گزارش مستند خود در مورد رفتار اعضای طا-لبان با افراد وابسته به نظام پیشین می‌گوید که تعهد واقعی در قبال عفو عمومی گام مهم در جهت صلح پایدار افغانستان است.

روزا اوتونبایوا رییس یوناما روز گذشته پس از نشر گزارش این سازمان در اعلامیه مطبوعاتی گفت: مقامات حاکم باید در قبال عفو عمومی تعهد واقعی خود را نشان دهند. این یک گام مهم در قسمت حصول اطمینان از ایجاد عدالت، مصالحه ‌و صلح پایدار در افغانستان است.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز گذشته گزارش‌ معتبری را در مورد نقض جدی حقوق بشر توسط مقامات حاکم طا-لبان علیه صدها مقام دولت سابق و اعضای سابق نیروهای مسلح ثبت کرده است.

بر بنیاد این گزارش، حداقل ۸۰۰ مورد از قتل‌های فراقانونی، دستگیری و بازداشت خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری و ناپدید شدن اجباری را که علیه افراد وابسته به نظام قبلی، جمهوری اسلامی افغانستان و نیروهای امنیتی آن انجام شده است، از ۱۵ اگست ۲۰۲۱، روز تسلط طا-لبان بر افغانستان، الی ۳۰جون ۲۰۲۳ مستند کرده است.

این در حالی است که مقامات حاکم برای مقامات دولت قبلی و اعضای قبلی نیروهای امنیتی و دفاعی (ANDSF) افغانستان «عفو عمومی» اعلان کردند. 

دو سال از تسلط طا-لبان بر افغانستان می‌گذرد و طی این مدت بارها گزارش‌هایی در مورد قتل، شکنجه و زندانی شدن افراد وابسته به نظام پیشین و همچنین اعضای نیروهای امنیتی در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا