آخرین اخبارجهانسیاست

سالگرد خروج؛ ایران: ثمره اشغال افغانستان توسط امریکا جز ویرانی و کشتار نیست

خبرگزاری دید: در یک سالگی خروج امریکایی‌ها از افغانستان، وزارت خارجه ایران می‌گوید که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و ثمره این «اشغال» در افغانستان چیزی جز خرابی و ویرانی زیرساخت‌ها و کشتار نبود و این وضعیت اسفباری است که این اقدام نامشروع دولت امریکا در افغانستان به بار آورد.

سالگرد خروج؛ ایران: ثمره اشغال افغانستان توسط امریکا جز ویرانی و کشتار نیست

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه ( ۲۴ اسد) در پاسخ به سؤالی درباره سالروز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیان کرد: سالروز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و ثمره این اشغال در افغانستان چیزی جز خرابی و ویرانی زیرساخت‌ها و کشتار نبود و این وضعیت اسفباری است که این اقدام نامشروع دولت امریکا در افغانستان به بار آورد.
کنعانی گفت: ما از آن چیزی که در ۲۰ سال اخیر در افغانستان گذشت به عنوان همسایه افغانستان رنج بردیم و معتقدیم بعد از خروج غیرمسئولانه نیروهای نظامی امریکا از افغانستان این کشور همچنان به عنوان یک دولت اشغالگر نسبت به آن چیزی که در افغانستان است، من جمله جبران خرابی‌ها و قتل و غارت مسئولیت دارد و خروج امریکا به معنای پایان مسئولیت امریکا نیست.
وی ادامه داد: معتقدیم آن چیزی که می‌تواند به بازگشت ثبات و آرامش و امنیت در افغانستان کمک کند و به ایجاد یک ثبات پایدار بینجامد، تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام و جریان‌های سیاسی حاضر در این کشور است. دولتی که کل ملت افغانستان و مردم این کشور را نمایندگی کند.
کنعانی در باره موضع کشورش در قبال افغانستان گفت: مهمترین و اصولی ترین موضعی است که ایران از ابتدای خروج نیروهای اشغالگر امریکا از افغانستان اتخاذ کرد و معتقد است راهکار بازگشت ثبات کامل به افغانستان تشکیل یک دولت مردمی فراگیر در این کشور است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرد: خود را در کنار ملت افغانستان می‌دانیم و ثبات و امنیت در افغانستان هم تامین کننده ملت افغانستان و هم همسایگان از جمله ایران است. در کنار مردم افغانستان هستیم، تعامل سازنده را با حاکمیت موقت افغانستان برقرار کردیم و گفت‌وگوها در سطوح مختلف با هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا