آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سایه سیاه «پهپاد» بر سر حکومت طا-لبان!

هشدار بایدن هم معطوف به همین موارد است و اساسا مبارزه با تروریزم برای ابرقدرتی که ادعای پیشگامی جهانی در ستیز با هراس‌افکنی را دارد، معنایی غیر از ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات تروریستی برای امنیت و منافعش ندارد

سران و مقامات حکومت سرپرست طا-لبان، در وحشت از حملات پهپادی به سر می‌برند. بعد از حمله به مقر ایمن الظواهری رهبر القاعده، در کابل و در نزدیکی خانه سراج الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخله حکومت طا-لبان و ادامه گشت‌زنی‌های هواپیماهای بی‌سرنشین یا پهپاد، این وحشت چند برابر شده است.
آخرین حمله پهپادی در کابل، شب جمعه ۱۱ سنبله صورت گرفت و در ابتدا گفته شد که رییس ریاست حوزه دهم امنیتی کابل (حفاظت رجال برجسته) هنگام رفتن به سوی خانه‌اش توسط هواپیمای بی‌سرنشین مورد حمله قرار گرفته و کشته شده است، اما اسنادی که به افغانستان اینترنشنال رسیده نشان می‌دهد که شب جمعه در حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا در منطقه دهمزنگ کابل، یک عضو القاعده و چهار طالب کشته شده‌اند.
یک منبع آگاه به افغانستان اینترنشنال گفته است که هدف اصلی این حمله ابوحسن مجاهد، عضو مهم القاعده بوده است.
طبق این اسناد، در این حمله دو موتر، یک لندکروزر ضد گلوله و یک هایلکس، در دو کوچه مختلف هدف قرار گرفتند.
به گفته این منبع آگاه در کنار این عضو مهم القاعده، چهار نفر دیگر به نام سید محمد، مبارز، جهادالله فراهی، هجرت قریشی و ابوعمر لوگری نیز کشه شدند.
به گفته این منبع، ابوحسن مجاهد که دو و نیم ماه قبل از مصر به افغانستان آمده بود در یک مرکز نیروهای طا-لبان در لوگر فعالیت داشت و در روز حمله به کابل آمده بود.
این منبع افزود که ابوحسن مجاهد در کابل در ریاست رجال برجسته با یک فرمانده طا-لبان به نام محمدشاه دیدار کرده بود و شب می‌خواست به خانه یک مقام طا-لبان برود که در راه هدف قرار گرفت.
طا-لبان در این مورد تقریباً سکوت کرده‌اند، اما تنها یک منبع طا-لبان تایید کرد که چهار راکت شلیک شده است.
در صورت درست بودن اطلاعات فوق، بعد از ترور ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل، این دومین مقام ارشد القاعده است که توسط هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی، ترور می‌شود.
این در حالی است که قبل ‌از ظهر جمعه، ۱۱ سنبله نیز یک فروند هواپیمای نظامی ناشناس به اهدافی در منطقه مرزی افغانستان و تاجیکستان در محدوده ولسوالی‌های درقد، ینگی‌قلعه و خواجه بهاءالدین ولایت تخار در شمال افغانستان حمله کرد که از خسارات و تلفات آن، اطلاعی در دست نیست.
اخیراً گشت‌وگذار هواپیماهای بی‌سرنشین در فضای افغانستان افزایش یافته و در بسیاری از ولایات مهم، پرواز آنان توسط مردم رؤیت شده است.
ملا یعقوب مجاه، سرپرست وزارت دفاع طا-لبان، پاکستان رامتهم کرد که با امریکا برای استفاده از خاک آن کشور علیه افغانستان همکاری می‌کند.
اگرچه این ادعا از سوی وزارت خارجه پاکستان رد شد، اما واقعیت امر آن است که در یکی دو ماه اخیر پس از خروج امریکا از کشور، حضور این هواپیماها بر فراز آسمان افغانستان افزایش یافته و برای مقامات طا-لبان به کابوسی مدهش و وحشتناک تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که پس از ترور ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل، مقامات ارشد این گروه، مخصوصاً رهبران شبکه حقانی از کابل متواری شدند.
پیشتر، این جو بایدن رییس جمهور امریکا بود که تاکید کرد: «حالا ما فشار علیه تهدیدات تروریستی را حفظ می‌کنیم بدون اینکه هزاران سرباز (امریکایی) را در افغانستان در معرض آسیب قرار دهیم.»
به نظر می‌رسد با در کنار یکدیگر قرار دادن اجزای پراکنده این پازل، نتیجه‌ای که به دست می‌آید دست‌کم برای حکومت لرزان طا-لبان خوشایند نیست و آن این که: ادامه ارتباط طا-لبان با القاعده، می‌تواند برای حکومت این گروه بسیار گران و پرهزینه تمام شود.
قتل ایمن الظواهری با پهپاد در منطقه دیپلمات‌نشین کابل، هم بزرگترین اقدام ضد تروریزم امریکا پس از خروج از افغانستان بود و هم زنگ خطر را برای طا-لبان به صدا درآورد که رفتار و روابط این گروه از زوایای گوناگون امنیتی ـ استخباراتی رصد می‌شود و در صورت عدم تنبه این گروه برای مبادرت به قطع ارتباط با القاعده، ممکن است به سختی تنبیه شود.

بر این اساس، پرواز پیوسته هواپیماهای بی‌سرنشین در فضای افغانستان، افزون بر آن که بر ادعای طا-لبان مبنی بر مستقل بودن و خلاصی از شر اشغال اجانب و امریکایی‌ها، خط بطلان می‌کشد؛ نشانگان این واقعیت است که ارتباط با القاعده و سایر جریان‌های تروریستی، همانند نقض گسترده حقوق بشر و حقوق زنان و سلب آزادی‌های انسانی از مردم افغانستان نیست که بی‌پاسخ بماند؛ زیرا آنچه مربوط به منافع و امنیت قدرت‌های برتر جهان و از جمله امریکا می‌شود و در کوتاه‌مدت یا درازمدت، به عنوان یک تهدید برای آنان تلقی می‌شود، غیر قابل چشم‌پوشی است. هشدار بایدن هم معطوف به همین موارد است و اساسا مبارزه با تروریزم برای ابرقدرتی که ادعای پیشگامی جهانی در ستیز با هراس‌افکنی را دارد، معنایی غیر از ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات تروریستی برای امنیت و منافعش ندارد.
در هر صورت، حکومت سرپرست طا-لبان، با دشواری‌های بنیان‌براندازی مواجه است. نارضایتی گسترده عمومی و سراسری مردم افغانستان، چالش‌آفرینی‌های امنیتی جبهه مقاومت ملی در پنج ولایت کشور، اقدامات غافلگیرانه گروه تروریستی داعش که قدرت امنیتی طا-لبان را ضرب در صفر کرده است، ناآشنایی با فنون و اصول حکومتداری و ناتوانی در برابر مطالبات اداری و حداقلی مردم و در نهایت، ضربات مهلک و مرگبار هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی.

نویسنده

سید محسن احمدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا