آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

کارشناسان:

سلفی‌ها می‌خواهند میان ایران و افغانستان جنگ شود/ در عقب جریانات اخیر استخبارات سعودی است

رسول شهزاد-کابل
در پی حمله به سه روحانی در مشهد، موجی از نفرت‌پراکنی از سوی برخی حلقات در ایران و افغانستان گسترش یافت، کارشناسان اما می‌گویند که این موج در پی بنیادگرایی و افراط‌گرایی شکل گرفته و استخبارات امریکا، عربستان سعودی و اسراییل در پشت آن هستند.

ایران و افغانستان

همزمان به حمله بر سه روحانی در مشهد، موجی از نفرت‌پراکنی در ایران و افغانستان شکل گرفت که در افغانستان شماری از این حلقات دست به خشونت زدند و پرچم ایران و دروازه کنسولگری این کشور را در هرات را به آتش کشیدند و اعتراضاتی را در برابر سفارت این کشور در کابل راه اندازی کردند.
شماری از کارشناسان اما به این باور هستند که این موج روابط دو کشور را آسیب خواهد زد که باعث وخیم شدن وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران خواهد شد.
اسماعیل ذکی عضو شبکه جامعه مدنی افغانستان در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که گسترش این موج دو عامل عمده دارد که یکی از این عوامل بنیادگرایی و افراطگرایی است که بر مبنای دیدگاه سلفی‌ و داعشی اماکن مذهبی و روحانیون شیعه باید از بین برده شود.
آقای ذکی افزود که عامل دوم این موج، استخبارات برخی از کشورها است که نمی‌خواهند ایران در منطقه به عنوان ژاندارم منطقه باشد. کشورهایی چون امریکا، عربستان سعودی و اسراییل همواره در پی تضعیف نقش ایران هستند و ایران باید در این مورد محتاط عمل کند.
وی با اشاره به اعتراض شماری از شهروندان افغانستان علیه ایران گفت که امارت اسلامی باید از تعرض این افراد به سفارت ایران و کنسولگری‌های این کشور در افغانستان ممانعت و وضعیت پیش آمده را به خوبی مدیریت کند.

ایران و افغانستان
به تاریخ ۱۶ حمل سال روان یک فرد مهاجم با چاقو بر سه روحانی در حرم امام هشتم شیعیان حمله کرد که در پی این حمله دو روحانی کشته و یک تن دیگر زخمی شد. فرد حمله کننده از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد ولی تاکنون به صورت مشخص فاش نشده است که این فرد شهروند کدام کشور است.
مهدی افضلی پژوهشگر مطالعات جنوب آسیا به خبرگزاری دید می‌گوید با آنکه تاکنون فرد حمله کننده شناسایی نشده و نبود اطلاعات در این مورد تنش را بیشتر کرده است که باعث مسمومیت روابط میان دو ملت شده است.
آقای افضلی افزود که در شرایط کنونی برخی از حلقات به دنبال جو سازی است.
آقای افضلی گفت که افغانستان در شرایط کنونی نیازمند کمک کشورهای منطقه است ادامه این وضعیت می‌تواند روی زندگی میلیون‌ها مهاجر در ایران آسیب جدی وارد کند که در کل تداوم این وضعیت به نفع ملت ایران و افغانستان نیست.
وی تداوم این جریان را سیاسی خواند و گفت که برخی از جناح‌ها در پشت این قضیه است، اما تداوم آن به نفع هیچ کس نیست.
با این حال، ایران کشورهای امریکا، عربستان سعودی، اسراییل و برخی چهره‌های مایل به غرب را در افغانستان در پس این ماجرا می‌داند، اما حکومت سرپرست طا-لبان خاموش بوده و تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا