آخرین اخبارافغانستانزنان

سمپوزیم توانمندسازی زنان در شمال کشور آغاز به کار کرد

گردهمایی مسوولان ریاست زنان و زنان نخبه ولایات شمال به منظور بررسی و دریافت مشکلات، نیازمندی‌های زنان و راه‌حل‌ها، در مزار شریف شروع به کار کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، در محفل افتتاحیه این سمپوزیم، انجنیر محمد خان، معاون اول ریاست اجراییه، دلبر نظری، وزیر امور زنان، فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی، داکتر عبدالبصیر انور، وزیر عدلیه، عطا محمد نور، والی بلخ٬ وکلای شورای ولایتی و مسوولان ریاست زنان از ولایات شمال و شمال‌شرق شرکت کرده بودند.
این اولین نشست مسوولان ریاست امور زنان ولایت‌های شمال است که به هدف ارزیابی وضعیت و دریافت مشکلات زنان در شمال کشور برگزار می‌شود.
یک سال قبل نیز سمپوزیم ملی زنان در کابل از سوی رولا غنی، همسر رییس‌جمهور برگزار شده بود.
دلبر نظری، وزیر زنان در این نشست گفت: با این‌که در قسمت توانمندسازی زنان کارهای زیادی صورت گرفته، ولی هنوز هم مشکلات زیادی سر راه بانوان کشور قرار دارد.
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۱ درصد مردان و ۱۹ درصد زنان در نیروی کار کشور حضور دارند و تلاش برای افزایش حضور زنان بعنوان نیروی فعال و کارگر جامعه از اهداف این وزارت است.
عطا محمد نور، والی بلخ طی سخنرانی در این مراسم خواستار مشارکت زنان در سطوح بالای حکومتی شد.
وی گفت: باید تعداد وزرای زن افزایش یافته و والیان، ولسوالان و شهردارهای زن نیز استخدام شوند. آقای نور، ولایت بلخ را مکان مناسبی برای رشد و بالنده‌گی زنان عنوان کرد.
آقای نور افزود: ۶۰ درصد معلمین مکاتب، ۵۰ درصد دانش‌آموزان، ۴۰ درصد دانشجویان و ۳۰ درصد کادر علمی دانشگاه‌های بلخ را بانوان تشکیل می‌دهند. هم‌چنان زنان در ادارات دولتی حضور گسترده دارند و ۱۰۰ شرکت تولیدی و بیش از یکصد نهاد مربوط به زنان در بلخ فعالیت می‌کنند.
گفتنی است که این برنامه، برای ولایات بلخ، فاریاب، سمنگان، سرپل و جوزجان برگزار شده که از هر ولایت ۲۰ زن در این نشست شرکت کرده‌اند. نشست مذکور برای سه روز جریان خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا