اسلایدشوسیاست

سومین سالیاد«مارشال فهیم» با حضور هزاران تن در کابل برگزار شد

مراسم سومین سالیاد مارشال محمد قسیم فهیم، با حضور هزاران تن امروز( چهارشنبه، ۱۸ حوت) در کابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، ادیب فهیم، پسر مارشال فهیم و ده‌ها تن از مقامات بلند پایه حکومت و رهبران جهادی در این مراسم شرکت کرده بودند.
محمد ادیب فهیم، معاون ریاست عمومی امنیت ملی و پسر مارشال فهیم که در این مراسم صحبت می‌کرد، گفت: همان‌طوری که مارشال فهیم، یگانه مارشال افغانستان، به صلح فکر می‌کرد؛ پیام ما به همه گروه‌های مخالف دولت افغانستان این است که به پروسه صلح بپیوندند؛ در غیر آن اردوی افغانستان نه؛ بلکه در مقابل یک ملت قوی و بیش از ۳۰ میلیون مردم افغانستان قرار دارند که در مقابل این ملت بزرگ نابود خواهند شد.
در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی، مارشال فهیم را یک شخص تاثیرگذار در تاریخ تحولات سیاسی افغانستان دانست.
آقای عبدالله گفت: مارشال فهیم یک مرد استوار و دارای اراده قاطع بود، بعد از شهید شدن احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور، مارشال فهیم راه او را در امر مجاهدت و دفاع از افغانستان به خوبی ادامه داد.
رییس اجرائیه افزود: روزهای تجلیل از سالیاد درگذشت و شهادت بزرگان مجاهدین، باید ما را متوجه ضرورت‌های عدالت اجتماعی و همبستگی در راه تحقق اهداف شهدای کشور یاری برساند؛ زیرا تحکیم وحدت ملی افغانستان و یکپارچه‌گی مجاهدان می‌تواند یگانه راهگشای بیرون‌رفت از چالش‌های کنونی کشور باشد.
حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور نیز از مارشال فهیم به عنوان شخصیت وطن‌دوست، خدمت‌گذار و دلسوز این خاک و وطن یاد کرد و گفت که یگانه هدف و آرزوی مارشال تامین صلح و امنیت در افغانستان بود.
محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی کشور نیز از مارشال فهیم به عنوان رهبر جهاد افغانستان پس از شهید شدن احمدشاه مسعود یاد کرد و گفت: مارشال فهیم یک ابرمرد استوار بود که بعد از شهید شدن احمدشاه مسعود رهبری جهاد افغانستان را به خوبی ادامه داد.
در همین حال، عبدالرحیم وردگ، وزیر دفاع قبلی افغانستان، حضور مارشال فهیم را در تحولات اخیر افغانستان مثمر دانست و گفت: مارشال فهیم در مسیر دادن رویدادهای اخیر نفوذ قابل تاثیر داشت.
وی خاطر نشان کرد: اگر مرگ، مارشال فهیم را شکار نمی‌کرد، شاید تحولات اخیر افغانستان شکل و رنگ دیگری می‌گرفت.
مارشال فهیم یکی از شخصیت‌های نزدیک به احمد شاه مسعود بود که از آغاز جهاد افغانستان علیه نظام کمونیستی وقت، در کنار احمد ساه مسعود« قهرمان ملی کشور» در سنگرهای جهاد و مقاومت قرار داشت.
وی بعد از شهادت احمد شاه مسعود، رهبری جهاد و مقاومت را به عهده گرفت و با حضور جامعه جهانی در افغانستان، به پاس مجاهدت‌هایش به وی رتبه مارشالی« بلندترین رتبه نظامی» داده شد.
مارشال فهیم، دو دَور معاونت اول ریاست جمهوری افغانستان را در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی به عهده داشت که سه سال از امروز درگذشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا