آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیل

شئونیست‌ها در ارگ!


به تازه‎گی خبر همگانی شدن فایلی از سوی ثواب الدین مخکش یکی از کارمندان بلندرتبه اداره امور ریاست‎جمهوری در رسانه‌ها و افکار عمومی مردم افغانستان، پرسش‎هایی را خلق کرده مبنی بر این‌که ارگ با این سیاست‌های قوم‌محورانه در پی چیست! آیا سخنان رنگین و ملی‎مآبانه رییس‌جمهور را باور کنند یا عملکرد قومی و تبارگرایانه تیم ارگ را.
بروز این رسوایی، اما بر نگرانی مردم بیش از پیش افزود. مردمی که به شعارهای پرآب و رنگ آقای غنی فریفته شدند و گمان کردند که همان شعار معروف انتخاباتی‌اش «هیچ افغان از افغان دیگر کمتر و یا برتر نیست» جامه عمل خواهد پوشید. مردمی که منتظر بودند با روی کار آمدن مردی که او را متفکر دوم جهان می‌خواندند، قصه‌ی پرغصه این مملکت را پایانی باشد. اما واقعیت‌های موجود در ساختار حکومت و بویژه آنچه در درون اتاق فکر ارگ می‌گذرد، بیانگر روزهای تاریکی است که نمی‌توان فرجامش را به خوبی پیش‌بینی کرد.
در آن فایل محرمانه ریاست‌جمهوری که به رسانه‌ها درز کرد، گردآورنده، رهنمای قوم‌گرایانه‌ای را تهیه کرده که به وضوح نشان می‎دهد در ارگ و اطرافیان رییس‎جمهور چه کسانی با چه طرز فکری کار می‎کنند و نقشه می‌کشند.
موادی از فایل در حدی شرم‌آور است که نقل آن عرق شرم بر روی آدم جاری می‎کند، ولی این طرز فکر در این کشور تازه‎گی ندارد و از گذشته‎های دور سیاست رسمی حکومت‎های افغانستان بوده است.
هرچند آقای مخکش زیر فشار افکار عمومی استعفا داد، ولی طرز فکر او و اطرافیان دیگر رییس‌جمهور همچنان در ارگ وجود دارد.
فایلی که به بیرون درز کرده تنها مشت نمونه خروار از قومگرایی در ارگ ریاست جمهوری است که همگان از آن خبر شده‎اند بسا کارهای فاشیستی و قوم‌گرایانه دیگر ارگ هنوز در پشت دیوارهای بلند و به شدت دور از دسترس مردم باقی مانده است.
از روزی که آقای غنی به ارگ راه پیدا کرده، چهره‎هایی در کنارش جا خوش کرده‎اند که عملا فاشیست هستند یا تمایلات قوم‌گرایانه دارند.
مهم‌ترین اتهامی که بر ارگ و تیم پیرامونی رییس‌جمهور وارد است، قوم‌گرایی و تلاش برای انحصار قدرت در محور یک قوم و همچنان حذف رقبای سیاسی که از تباری غیر از قوم تیم حاکم هستند.
گمان نویسنده این است که تیم ارگ و حلقه خاص قدرت که زمام تمام امور مملکت‌داری را در این کشور به دست گرفته‎اند، کتاب «سقاوی دوم» را سرمشق خویش قرار داده‎اند. مواد فایل اداره امور بی‌شباهت به مواد پیشنهادی آن کتاب برای اجرای مرحله نوین جابجاسازی ناقلین در مناطق شمالی، غربی و مرکزی کشور نیست.
در همین راستای قومگرایی و طرز فکر است که جنگ مقدس نیروهای امنیتی کشور در برابر تروریستان رنگ و بوی قومی می‏گیرد، جنرالان دلسوز این وطن با اتهام نسل‌کشی مواخذه می‎شوند، علیه رهبران و بزرگان سیاسی اقوام دیگر کشور توطئه‌چینی می‎شود و کادرهای اقوام غیرپشتون هر روز از نهادهای مهم حکومتی دورتر و دورتر رانده می‎شوند.
تئوریسن‎های ارگ با نام‎های مستعار در رسانه‎ها حضور پیدا کرده و مقالاتی علیه کسانی می‎نویسند که در برابر تروریزم جنگیده‎اند.
این مغزهای متفکر فاشیزم گروه‎های تروریستی مثل طالبان را به خاطر تعلق آن‎ها به پشتون‎ها «د افغانستان اصلی بچیان» می‎خوانند ولی مخالفان آن‎ها را به خاطر تعلق به اقوام غیرپشتون «د پشتنو قاتلان» معرفی می‎کنند. چنانچه چند روز پیش شخصی با نام مستعار داکتر جمال؛ قهرمان ملی کشور، برهان‌الدین ربانی، کریم خلیلی و جنرال دوستم را قاتلان پشتون‎ها معرفی کرده بود. پشتون‎هایی که با نام گروه طالبان به اقصی نقاط کشور تاختند و جز قتل و حشت و خاکستر چیزی به یادگار نگذاشتند. آن وقت نگاه قومی به وقایع کشور مخالفان ‎آن‎ها را قاتلان قوم پشتون معرفی کرده و آن تروریستان را فرزندان اصیل افغانستان.
رسوایی و تمامیت‎خواهی ارگ در جابجایی یک قوم به جای اقوام دیگر خلاصه نمی‎شود. این حلقه در تلاش است تمام مجراهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را قبضه کرده و سیاست سنتی تباری را جاری سازد.
اکنون مردم افغانستان حیرانند که شعارهای با تنپوش ملی اشرف غنی را باور کنند که با چیغ‎های بنفش از تساوی تمام شهروندان این کشور با هم سخن می‎زند یا عملکرد اطرافیان او را که همه مسایل را با ترازوی قومیت و تبار وزن می‎کنند.
اگر رییس‎جمهور و تیم پیرامونی‎اش به راهی که انتخاب کرده‎اند، ادامه بدهند، بحران جنگ قومی در انتظار افغانستان خواهد بود؛ چیزی که اگر گُر بگیرد « تر و خشک» را یک‌جا می سوزاند.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا