آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانمنطقه

شاه‌گل رضایی: سنگسار زنان افغانستان راه رفتن با فرق سر است

خبرگزاری دید: شاه‌گل رضایی، عضو پیشین پارلمان افغانستان، تاکید رهبری طا-لبان به سنگسار زنان را «طعنه» به غرب که حامی حقوق زنان است، می‌داند و می‌گوید که «زنان افغانستان را سنگسار می‌کند تا غرب را طعنه دهد” این نوع نگاه به شهروندان و حقوق آنها فاجعه‌بار و مصداق بارز ضرب‌المثل “راه رفتن با فرق سر” است.»

به نقل از رادیو فرانسه، شاه‌گل رضایی، عضو پیشین پارلمان افغانستان، تاکید رهبری طا-لبان به سنگسار زنان را «طعنه» به غرب که حامی حقوق زنان است، می‌داند و می‌گوید که «زنان افغانستان را سنگسار می‌کند تا غرب را طعنه دهد” این نوع نگاه به شهروندان و حقوق آنها فاجعه‌بار و مصداق بارز ضرب‌المثل “راه رفتن با فرق سر” است.»

همچنین اتحادیه فعالان حقوق بشر در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، به اظهارات پسین رهبر طا-لبان واکنش نشان داده و گفته است که این اظهارات «در امتداد اقدام‌های پسین این گروه است که بر تخریب و نقض شدید ارزش‌های حقوق بشری تاکید دارد.»

این اتحادیه همچنان گفته است که گروه طا-لبان در گذشته نیز چنین مجازات‌هایی را انجام داده و از جامعه بین‌المللی خواسته است تا دیگر این اقدام‌ها را نادیده نگیرد.

رادیو دولتی گروه حاکم به تازگی، پیام صوتی منسوب به ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه را منتشر کرده است. در این پیام، هبت‌الله با نادیده گرفتن واکنش‌های داخلی و جهانی، به اجرای جزای سنگسار زنان تاکید کرده است.

در بخشی از پیام، هبت‌الله گفته که «حتی اگر گفته شود که پایمال کردن حقوق زنان است که سنگسار کنید، ما فردا حد زنا را در محضر عام اجرا می‌کنیم، زنان را رجم (سنگسار) می‌کنیم. ما حدود الله را در محضر عام اجرا می‌کنیم.»

از زمان برگشت طا-لبان به قدرت، این گروه ستکم ٥ بار به دستور هبت‌الله، حکم اعدام در ملاعام را تطبیق کرده است.

برخی دیگر فعالان حقوق زنان نیز این رفتار طا-لبان را ضدیت با حقوق اساسی و انسانی می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا