آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

جامعه مدنی و رسانه‌ها:

شرکت‌کنندگان نشست دوحه از دستاوردهای کشور دفاع کنند

گروه مشترک جامعه مدنی و رسانه‌های افغانستان از هیئتی که قرار است در نشست میان‌افغانی صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر شرکت کنند، خواسته است که در این گفت‌وگوها از منافع ملی و کشوری دفاع کند.

گروه مشترک جامعه مدنی و رسانه‌های افغانستان از هیئتی که قرار است در نشست میان‌افغانی صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر شرکت کنند، خواسته است که در این گفت‌وگوها از منافع ملی و کشوری دفاع کند.
به گزارش خبرگزاری دید، در اعلامیه‌ مشترک جامعه مدنی و رسانه‌ها که امروز (شنبه ۱۵ سرطان) منتشر شده، آمده است که تمام طرف‌های داخلی و خارجی شریک در گفت‌وگوهای جاری صلح افغانستان، منافع‌شان را دنبال می‌کنند و «هیئتی که از کابل عازم این گفت‌وگوها است، باید منافع ملی و کشوری را در سرلوحه‌ کارشان قرار دهد».
در این اعلامیه از طرف‌های گفت‌وگوکننده در قطر نیز خواسته شده است تا آتش‌بس و قطع جنگ را در اولویت گفت‌وگوهای‌شان قرار دهند.
براساس اعلامیه‌ مشترک جامعه مدنی و رسانه‌ها، هیئت گفت‌وگوکننده در نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در قطر بر اهمیت ارزش‌هایی چون نظام دمکراتیک، تامین عدالت، حقوق و مشارکت زنان، حق انتخاب، آزادی بیان و حقوق شهروندی باید تاکید کند.
به نقل از اعلامیه، طرف‌های گفت‌وگوکننده باید تلاش کنند تا فضای تفاهم را در جریان گفت‌وگوها به‌وجود آورده و از فرصت به‌دست‌آمده در راستای اعتمادسازی استفاده کنند تا این نشست «آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی سازنده، برای تامین و تعمیم صلح باشد.»
همچنان از هیئت اشتراک‌کننده خواسته شده تا در برگشت از این نشست، با امانت‌داری، جزئیات گفت‌وگوهای‌شان با نمایندگان طالبان را در اختیار «اذهان عامه» قرار دهد.
گروه مشترک جامعه مدنی و رسانه‌ها به این باور است که گفت‌وگوهای جاری صلح، می‌تواند نقطه‌ عطفی در تاریخ افغانستان باشد. به باور این گروه، نیاز است تا چگونگی و محتوای این گفت‌وگوها و گفت‌وگوهایی که پس از این انجام خواهد شد، در قالب یک آرشیف منظم به نسل‌های آینده منتقل شود.
گفتنی است که گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی قطر فردا (یک‌شنبه، ۱۶ سرطان) برای دو روز در دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌شود. آلمان و قطر میزبان مشترک این گفت‌وگوها است. هیئتی متشکل از اعضای شورای عالی صلح، مقام‌های حکومتی، سیاسیون، اعضای جامعه مدنی، نمایندگان رسانه‌ها و زنان، امروز برای شرکت در این نشست عازم قطر شده است.
از سویی هم، نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در قطر در حالی قرار است برگزار شود که هفتمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر هنوز در جریان است.
براساس گزارش رسانه‌های خارجی، نمایندگان امریکا و طالبان تلاش دارند که پیش از آغاز نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در قطر، پیش‌نویسی درباره‌ خروج نیروهای خارجی از افغانستان تکمیل و نهایی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا