آخرین اخبارافغانستاندسته بندی نشدهسیاستگزارش

یک سالگی سقوط؛

شهروندان: فقر رو به افزایش است/ طا-لبان اعتماد جهان را جلب کند

رسول شهزاد: کابل
خبرگزاری دید: همزمان با یک سالگی سقوط جمهوریت و حاکمیت طا-لبان شماری از شهروندان می‌گویند که فقر در حال افزایش است، مهاجرت‌ها افزایش یافته و طا-لبان باید اعتماد جهان را جلب کنند.


شهروندان کشور سقوط جمهوریت و قدرت گیری دوباره طالبان در افغانستان را سر آغاز بحران اقتصادی و بیکاری عنوان می‌کنند.
شهروندان می‌گویند که هیچ امیدی برای آینده روشن در افغانستان وجود ندارد و مردم همه روز از کشور فرار می‌کنند.
محمد امان فهیمی از باشندگان کابل می‌گوید که در ۲۰ سال گذشته مردم امنیت نداشت ولی نان داشت. وقتی نان را از مردم غریب بگیرید امنیت هیچ دردی را دوا نمی‌کند.
آقای فهیمی می‌گوید که با حضور امریکا که بر اساس توافقنامه امنیتی با دولت‌های پیشین به افغانستان آمده بودند مردم توانستند درس بخوانند، کار کنند، تجارت کنند و زنان رشد بی سابقه‌ای در تمام عرصه‌ها داشت که اکنون تمام این‌ها از دست رفت.
وی همچنان گفت که امارت اسلامی مشکل اقتصادی و بیکاری مردم را در اولویت برنامه‌ها قرار بدهد؛ زیرا مردم از این وضعیت به ستوه آمده است. کسانی در شهر کابل هستند که نان شب و روز خود را ندارد. با فقر به صورت جدی مبارزه شود.
بحران اقتصادی افغانستان به یکی از چالش‌های مهار ناپذیر مبدل شده است. فقر و بیکاری روز به روز در حال افزایش است.
از سویی هم، هدایت الله رحیمی یکی دیگر از باشندگان کابل به خبرگزاری دید گفت که طا-لبان یک نظام اسلامی را بر پا کرده است و در کنار آن باید نان را به سفره های مردم بیاورد.
آقای رحیمی می‌افزاید که دولت پیشین افغانستان غرق در فساد بود و مقامات مفسد مردم را به این وضعیت رساندند. امروز هر وضعیت که بر مردم آمده است نتیجه خیانت‌ها و ندانم کاری‌های دولت‌‎های پیشین است.
وی می‌گوید که وضعیت معیشتی مردم بسیار ناامید کننده است مردم از فقر و بیکاری فرزندان خود را می‌فروشند که این نشان دهنده اوج فقر در یک کشور است.
بعد از حاکمیت طا-لبان و فقر و بیکاری شماری از مردم در برخی از ولایات فرزندان شان را در بدل پول به فروش رساندند که این موضوع واکنش‌های زیاد بین‌المللی را در پی داشت.
در همین حال، محمد ضیا موحدی یکی از عالمان دینی به خبرگزاری دید می‌گوید که وقتی که فقر از در وارد شود ایمان از در دیگر خارج می‌شود.
آقای موحدی می‌گوید که فقر و بیکاری یکی از عوامل عمده ناهنجاری و ناامنی در جامعه است. امارت اسلامی باید روی تعامل با کشورهای جهان کار کند و هرچی زودتر بتواند به مشکلات اقتصادی و بحران مشروعیت شان نقطه پایان بگذارد.
در ۲۴ اسد سال ۱۴۰۰ خورشیدی، اشرف غنی فرار کرد و طا-لبان وارد کابل شدند، اینک یک سال از تسلط مجدد آن‌ها بر افغانستان می‌گذرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا