آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

لغو نشست کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه؛

شورای علمای شیعه: منتظر اقدامات مسئولان هستیم/ آمر حوزه استخبارات وعده مجازات افراد خاطی را داد

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: برخی از اعضای شورای علمای شیعه افغانستان در پیوند به برهم خوردن برنامه شان از سوی افراد مسلح، می‌گویند که به دنبال این رخداد، آمر حوزه ششم استخبارات به حوزه علمیه رسالت آمده و ضمن پوزش خواستن بر مجازات خاطیان تاکید کرد.


روز گذشته یک نشست مشورتی کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه تشیع از سوی افراد مسلح که گفته می‌شد از حوزه ششم استخبارات بودند، اخلال شد.
سید جواد حسینی رهبر حزب عدالت و توسعه و عضو کمیته پیگیری شورای علمای شیعه افغانستان به خبرگزاری دید می‌گوید که روز جمعه ( ۲۳ ثور) نشست مشورتی کمیسیون مطالبات جامعه تشیع از سوی افراد مسلح بر هم خورد.
آقای حسینی می‌افزاید، افرادی که از سوی امارت اسلامی آمده بودند حرف شان این بود که شما استخبارات را در جریان قرار ندادید.
آقای حسینی افزود نیروهای امارت اسلامی زمانی وارد جلسه شدند که عالمی بلخی، سخنگوی کمیسیون مطالبات شیعیان افغانستان، مشغول سخنرانی بود.
تصاویر و ویدیوهایی که از جریان ورود طا-لبان به جلسه منتشر شده، نشان می‌دهد که آنان ترتیبات جلسه را برهم زده‌ و بنرها را پاره کرده‌اند.
از سویی هم، یاسر محسنی نواسه آیت‌الله آصف محسنی بنیان‌گذار شورای علمای شیعه، با تایید این خبر گفته که تاکنون دلیل این اقدام «اشتباه، تندروانه و تحریک‎برانگیز» مشخص نیست.
سید جواد حسینی عضو کمیته پیگیری مطالبات شیعیان در ادامه می‌افزاید که پس از این رویداد شماری از مقام‌ها و مسئولان استخبارات طا-لبان برای معذرت‌خواهی به مدرسه رسالت در غرب کابل ـ جایی که جلسه تدویر یافته بود آمدند و تاکید کردند که نباید این موضوع رسانه‌ای شود.


روز گذشته شورای علمای شیعه افغانستان دقایق بعد از برگزاری این نشست اعلام کرد که «در حین برگزاری نشست مشورتی علما، نخبگان سیاسی، علمی و اجتماعی مردم تشیع که از طرف کمیسیون پیگیری مطالبات شیعه افغانستان در حوزه علمیه رسالت برگزار شده بود نظامیانی که ظاهراً از حوزه سوم یا ششم استخبارات بود هجوم آورده و مانع ادامه نشست مشورتی شدند»
دقایق بعد از نشر این پیام از سوی شورای علمای شیعه افغانستان پیام دیگری از این آدرس در گروپ‌های خبرنگاران منتشر شد: «چنانچه اطلاع یافته‌اید، نشست مشورتی علما و نخبگان اهل تشیع با هجوم، هتک حرمت و توهین و تهدید مراسم را مختل و همه را بیرون کردند، کنفرانس مطبوعاتی اعلام شده به قوت خود باقی است لطفاً تشریف‌ بیاورید».
گفتنی است که در جلسه روز گذشته که لغو شد، آیتﷲ صالحی مدرسی رییس شورای علمای شیعیان افغانستان، محمد اکبری رییس کمیسیون پی‌گیری مطالبات شیعیان افغانستان، عالمی بلخی سخنگوی و شماری از اعضای این شورا حضور داشتند.
قرار بود در پنجمین‌ دور از نشست شورای علمای شیعه که از طرف کمیسیون مطالبات شیعه برگزار شده بود، راجع به مسایل جاری کشور بحث و مشورت شود.
در همین حال، کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه تشیع افغانستان با نشر بیانیه‌ای ضمن نکوهش این برخورد، تاکید کرده که منتظر اقدامات مسئولان طا-لبان در پیوند به این رویداد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا