آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

شورای مقاومت ملی برای نجات: اهداف دیدار امریکایی‌ها با طا-لبان مبهم است

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در واکنش به دیدار آتی دیپلمات‌های امریکایی با امیرخان متقی، می‌گوید که اهداف این دیدار مبهم است و نباید به بهانه تعامل، برای به رسمیت شناختن طا-لبان لابی‌گری شود.

این شورا ناوقت روز گذشته (شنبه ۷ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هرگونه گفت‌وگو یا تعامل با طا-لبان به هر بهانه و هدفی که باشد، این گروه را در «مواضع ضد انسانی و ضد بشری‌اش جسورتر» می‌سازد و سبب تغییرات مثبت در رویکرد طا-لبان و وضعیت افغانستان نخواهد شد.

شورای مقاومت ملی این دیدارهای نمایندگان امریکا با طا-لبان را «یکجانبه و ناقص» خوانده و تاکید کرده است که این مذاکرات باید جامع و با حضور همه جوانب دخیل در قضیه افغانستان انجام شود.

در اعلامیه شورای مقاومت ملی آمده است: «تعامل با طالبان تا کنون هیچ نتیجه مثبتی نداشته و نخواهد داشت و نباید به بهانه تعامل با این گروه، برای به‌رسمیت شناختن تسلط نامشروع آنان لابی‌گیری و زمینه‌سازی شود».

این شورا اضافه کرده است که امریکا درحال حاضر در برابر دو گزینه قرار دارد: «احترام گذاشتن به حقوق بشر، حقوق زنان، دموکراسی و خواسته‌های مشروع مردم افغانستان یا تعامل با تروریسم و پیامدهای ناگوار آن».

وزارت خارجه‌ امریکا به‌ تاز‌گی در اعلامیه‌ای اعلام کرده است که توماس ویست و رینا امیری نمایند‌گان این کشور از ۲۶ تا ۳۱ جولای به قزاقستان و قطر سفر کرده‌اند.

بربنیاد اعلامیه، نمایند‌گان امریکا در دوحه با هیئتی از نمایند‌گان طا-لبان و «متخصصان وزارت‌های کلیدی افغانستان دیدار خواهند کرد تا در مورد منافع حیاتی در افغانستان گفت‌وگو کنند».

طا-لبان نیز روز شنبه اعلام کردند که سرپرست وزارت امور خارجه امیرخان متقی در راس یک هیئت عازم دوحه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا