آخرین اخباراسلایدشوتبصرهترجمهجهانخبر های مهمهند

صفحه شطرنج افغانستان؛ گفت‌وگوی هند با طا-لبان

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: طا-لبان راه درازی را تا دریافت مشروعیت جهانی در پیش دارند. انطباق بیشتر آن‌ها با منافع هند باید دهلی‌نو را ترغیب کند تا نسل پسا-ملا عمر را در دست بگیرد، زیرا آن‌ها به دنبال ادغام با جهان گسترده‌تر هستند. اما تجربه‌های گذشته به هند می‌گوید که محتاط باشد، زیرا دوباره روی صفحه شطرنج افغانستان قرار می‌گیرد.

زمانی که طا-لبان در اگست ۲۰۲۱ به کابل یورش بردند، نقشه بازی هند که منوط به موفقیت ایالات متحده بود، با شکست مواجه شد، اما دهلی‌نو دیپلماسی ماهرانه‌ای را در افغانستان به نمایش گذاشته است.

بر بنیاد تمامی اظهارات، پیمانی که ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ با طا-لبان امضا کرد، بوی بد تسلیمی می‌داد. اشرف غنی، رییس جمهور وقت افغانستان، که هند سرمایه دیپلماتیک خود را روی وی سرمایه‌گذاری کرده بود، به طرز مفتضحانه‌ای از کشور گریخت.

یک ماه بعد، جی‌شنکر، وزیر امور خارجه هند، امیدوار بود که طا-لبان با اعضای دولت قدی در حکومت جدید همدست شوند و گفت که هند هرگز “هیچ برایندی را که به زور تصمیم‌گیری شود” نمی‌پذیرد.

با این حال، هفته گذشته، چراغ‌های هلالی در کابل روی یک هیئت هندی متمرکز بود. این هیئت با رهبری طا-لبان در مورد جنبه‌های مختلفی مذاکره کرد که بر عادی‌سازی روابط از نزدیک اشاره داشت. دهلی‌نو همچنین از نزدیک شاهد تیره‌گی روابط میان اسلام‌آباد و کابل است که ناشی از زد و خورد در خط دیورند و این واقعیت است که پاکستان ورشکسته قادر به کمک اقتصادی به افغانستان نیست.
در ختم سال گذشته، هند از تعهد طا-لبان برای جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به مرکز تروریزم جهادی راضی به نظر می‌رسید.
در مقابل، طا-لبان اجازه یافتند تا به آرامی کنترول ماموریت‌های دیپماتیک افغانستان را در هند به دست بگیرند. احیای روابط دیپلماتیک چین با کابل نیز روی تصمیم هند برای کنار آمدن یکجانبه با طالبان تاثیر داشت.
با این وجود، طا-لبان راه درازی را تا دریافت مشروعیت جهانی در پیش دارند. انطباق بیشتر آن‌ها با منافع هند باید دهلی‌نو را ترغیب کند تا نسل پسا-ملا عمر را در دست بگیرد، زیرا آن‌ها به دنبال ادغام با جهان گسترده‌تر هستند. اما تجربه‌های گذشته به هند می‌گوید که محتاط باشد، زیرا دوباره روی صفحه شطرنج افغانستان قرار می‌گیرد.

منبع: تریبون اندیا – Tribune India

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا