آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

احمدضیا مسعود:

طالبان مشکل خود را با مردم افغانستان حل کنند/ خواست طالبان در مورد ساختار سیاسی کشور مبهم است

احمد ضیا مسعود معاون جمعیت اسلامی می‌گوید که طالبان با امریکایی‌ها مشکل ندارند و تمام مشکل آنان با مردم افغانستان است که روزانه بیش از ۳۰۰ جوان این میهن را می‌کشند. آقای مسعود همچنان امریکا‌یی‌ها را متهم به «سرچپه» پیش بردن مذاکرات صلح می‌کند.

احمد ضیا مسعود معاون جمعیت اسلامی می‌گوید که طالبان با امریکایی‌ها مشکل ندارند و تمام مشکل آنان با مردم افغانستان است که روزانه بیش از ۳۰۰ جوان این میهن را می‌کشند. آقای مسعود همچنان امریکا‌یی‌ها را متهم به «سرچپه» پیش بردن مذاکرات صلح می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، احمدضیا مسعود معاون حزب جمعیت اسلامی امروز در یک نشست در کابل، گفت که گروه طالبان با مردم افغانستان مشکل دارد و هنوز معلوم نیست که ساختار سیاسی مورد نظر آنان برای آینده افغانستان چیست. آیا جمهوری می‌خواهند یا امارت اسلامی.
آقای مسعود افزود که بیش از یک سال است که زلمی خلیلزاد رفت و آمد دارد ولی نمی‌گوید که یا گفته نشده که طالبان دقیقاً چه می‌خواهند. آیا به انتخابات باور دارند یا می‌خواهند زعیم سیاسی کشور از طریق شورای علما برگزیده شود.
او جنگ طالبان را به خاطر حضور امریکایی‌ها در کشور یک بهانه دانسته و گفت که چرا در زمان دولت اسلامی استاد ربانی که امریکایی‌های نیز نبودند این گروه می‌جنگید.
آقای مسعود خطاب به امریکایی‌ها گفت که اول باید طالبان را با مردم افغانستان بنشانید تا معلوم شود که نقاط مشترک و تمایز چیست و تا زمانی که این موضوع روشن نشود صلح ایجاد نخواهد شد.

او تاکید کرد، درحالی که قربانی خشونت طلبی طالبان مردم هستند، چرا این گروه برای رسیدن به صلح با امریکا مذاکره می‌کند.
معاون حزب جمعیت اسلامی با اشاره به تفاوت دیدگاه جریان‌های سیاسی افغانستان با طالبان گفت: برای رسیدن به صلح، دو طرف باید ارزش‌های مشترک تعریف کنند و بر محور این ارزش‌های مشترک، با هم گفت‌وگو کنند.
به باور آقای مسعود، ساختار سیاسی و چگونگی تعیین زعامت سیاسی از محوری‌ترین تفاوت دیدگاه‌های دو طرف است که باید برای رسیدن به یک محور قابل قبول، دو طرف باهم مذاکره نمایند.
مسعود گفت که طالبان توان جنگ علیه منافع امریکا را ندارند، پس این گروه باید با مردم افغانستان مذاکره کند تا امریکا چون مشکل آنان با مردم افغانستان است.
احمد ضیا مسعود آتش‌بس و برخی مسایل اخلاقی دیگر را از عناصر و ابعاد جانبی مذاکرات صلح دانسته، تاکید کرد که مشکل اساسی روی این موضوعات نیست بلکه مشکل اساسی میان مردم افغانستان و طالبان ساختار سیاسی آینده کشور است که باید روی آن توافق حاصل شود.
با این همه، برخی منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که هیئت این گروه با رهبری آن در کویته رایزنی دارد تا در توافق صلح با امریکا مسئله آتش‌بس نیز حل شود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا