آخرین اخبارایرانجهانسیاست

خطیب‌زاده:

طا-لبان باید تلاش کنند که به سوی یک دولت فراگیر حرکت کنند

خبرگزاری دید: سخنگوی وزارت خارجه ایران در پیوند به حقابه این کشور از رود هیرمند می‌گوید که معاهده ۱۳۵۱ امضا شده میان افغانستان و ایران برای هردو کشور لازم الاجرا است.


به نقل از فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه (۲۶ ثور) در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و منتقدان جامعه تشیع در افغانستان به تهران و حمله طا-لبان به جلسه این شورا و این‌که آیا ایران بنا ندارد رویکرد خودش را نسبت به طا-لبان تغییر دهد؟ بیان کرد: سفرهای بین ایران و شخصیت‌ها و گروه‌ها و هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به صورت معمول انجام می‌شود و براساس طراحی‌‌ها و برنامه‌ها این سفرها انجام می‌شود و موضوع جدیدی هم نیست.
خطیب‌زاده ادامه داد: موضع ایران نیز یک موضع اصولی مبتنی بر واقعیات افغانستان و اصول سیاست خارجی ایران است. ما اعلام کردیم که هیئت حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان نسبت به حفظ امنیت در داخل جغرافیای افغانستان و این‌که اجازه ندهد رشد افراطی گری در آن منطقه اتفاق بیفتد و گروه‌های تروریستی به تهدیدی علیه کشورهای همسایه تبدیل شوند، مسئولیت قطعی دارد و باید تلاش کند به سمت شکل گیری یک دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان حرکت کند.
وی خاطرنشان کرد: این موضع ما همچنان موضعی است که طی ماه‌های گذشته پیگیری شده و در عین حال تلاش شده که اگر هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان احتیاج به کمکی برای حرکت به سمت این اهدافی که گفتیم داشته باشد، کمک کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: ما در مورد همه مردم افغانستان به شمول همه گروه‌ها و اقوام جدی هستیم و نگران وضعیت آنها می‌باشیم.
حق‌آبه هیرمند
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه هیرمند نیز اظهار داشت: در موضوع آب از دو منظر می‌توانم پاسخ دهم یکی از منظر حاکمیتی است که به عنوان مسئول پاسخگویی در وزارت خارجه از این منظر باید موضوع را باز کنم و بعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای زیست محیطی به خاطر سال‌‌ها جنگ و خونریزی و شرایط اقلیمی خاص و فشارهایی که بر منابع آشکار و پنهان آب در این منطقه آمده است، رنج می‌برد.
وی ادامه داد: حتماً با آنهایی که با این حوزه آشنا هستند صحبت کنید. موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکاً در این منطقه باید به آن توجه کنند. تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران هستیم و درباره موضوع آب، محیط زیست و ریزگردها صحبت کنیم. با برخی کشورها دارای معاهدات لازم الاجرا هستیم از جمله آن کشورها افغانستان است. ما با دولت‌ها معاهده نمی‌بندیم ما با هیئت‌های حاکمیتی و رژیم‌های کوتاه مدت و یا بلندمدت و با ساختارهای سیاسی دولتی معاهده نمی‌بندیم. حاکمیت‌ها با هم توافق می‌کنند و یا معاهدات دوجانبه را امضا می‌کنند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرد: در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا شد و این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا برای هر کسی که در افغانستان حاکمیت و قدرت سیاسی را دارد. البته همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم. رجوع به مراجع ذیربط یا بندهایی که برای داوری حاکمیت در آنها گنجانده شده آخرین راه‌حل است و امیدواریم اساساً به آن سمت حرکت نکنیم.
وی درباره اخبار شنیده شده مبنی بر سفر هیئت‌هایی از ایران به افغانستان از سوی کاظمی قمی نیز خاطرنشان کرد: آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان است و در جلسات وزارت خارجه حضور دارد و در افغانستان با هماهنگی کامل کارها جلو می‌رود و انجام می‌شود و اگر سفری قابل اعتنا باشد، اطلاع رسانی می‌شود. اطلاع رسانی روزمره در همه حوزه‌ها کار وزارت خارجه نیست برخی را وزارتخانه‌های دیگر انجام می‌دهند و برخی هیئت‌ها به صورت روتین می‌روند و برمی‌گردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا