آخرین اخباراسلایدشوافغانستانزنانسیاستگزارش

زنان کابل در باره نشست اسلو:

طا-لبان به دنبال کسب مشروعیت هستند/ نشست اسلو دستاوردی برای زنان ندارد

این فعال مدنی به این باور است که نشست اسلو دستاورد خاصی برای زنان افغانستان نخواهد داشت و در حد یک اعلامیه ختم خواهد شد

رسول شهزاد- کابل
شماری از زنان فعال که از برگزارکنندگان اعتراضات اخیر در کابل بودند می‌گویند که طا-لبان در نشست اسلو به دنبال کسب مشروعیت سیاسی هستند و بعد از این نشست وضعیت تغییر نخواهد کرد.
این زنان می‌گویند که طا-لبان در نشست اسلو می‌خواهند که جهان را ترغیب کنند تا دولت این گروه را در افغانستان به رسمیت بشناسد. بعد از نشست اسلو طا-لبان همچنان به سرکوب و خشونت علیه فعالان حقوق زن ادامه خواهند داد.
خاطره رحیمی فعال مدنی که در اعتراضات اخیر زنان در کابل شرکت داشت در صحبت به خبرگزاری دید، گفت: نشست اسلو برای زنان افغانستان مهم و سرنوشت ساز خواهد بود در صورتی که کشورهای غربی بر طا-لبان فشار وارد کنند تا به خواست زنان تمکین کنند و حقوق زنان را در داخل کشور تامین.
خانم رحیمی افزود که زنان معترض در اسلو فقط یک نماینده دارند که این بسنده نیست و سایر کسانی که به نمایندگی از زنان معترض در این نشست حضور دارند حتا یک روز در اعتراضات شرکت نداشتند و بر اساس شناخت و روابط به این نشست دعوت شده‌اند.
این در حالی است که شماری از زنان که در نشست اسلو شرکت کردند می‌گویند که به نمایندگی از زنان افغانستان در این نشست دعوت شده‌اند.
هدا خموش یکی از زنان معترض در کابل که به نمایندگی زنان در این نشست شرکت کرده است در سخنرانی‌اش از جهان خواسته که حکومت طا-لبان را ملزم به رعایت حقوق بشر و پذیرفتن حقوق زنان کند.
ظریفه یعقوبی یکی دیگر از زنان معترض در کابل در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید: برایند نشست اسلو برای زنان افغانستان مطلوب نخواهد بود زیرا این نشست هیچ رویکرد عملی برای بهبود وضعیت زنان در افغانستان ایجاد نخواهد کرد.


خانم یعقوبی با انتقاد از شرکت زنانی که تحت عنوان نمایندگان زنان در این نشست شرکت کرده‌اند گفت: ما در ۵ ماه گذشته همواره با راه اندازی اعتراضات مدنی خواستار تامین حقوق زنان بودیم، ما در جاده‌های کابل توهین و تحقیر شدیم و کسانی که امروز به نام نماینده زن افغانستان به اسلو رفته‌اند حتا در یک اعتراض شرکت نداشتند.
وی همچنان گفت، زنانی که در خارج افغانستان زندگی می‌کنند نمی‌توانند نماینده زنان افغانستان باشد زنان افغانستان هم در دور پیشین حکومت طا-لبان و هم در حال حاضر قربانی می‌دهند و ما خود نماینده خود هستیم و از حقوق اساسی زنان دفاع خواهیم کرد.
این فعال مدنی به این باور است که نشست اسلو دستاورد خاصی برای زنان افغانستان نخواهد داشت و در حد یک اعلامیه ختم خواهد شد.
یعقوبی همچنان افزود: گفته‌های سخنگوی طا-لبان مبنی بر بازگشایی مکاتب در ماه حمل بیشتر یک فریب است که می‌خواهند با وعده‌های این چنینی اعتماد ملی و مشروعیت بین‌المللی کسب کنند.
گفتنی است که نشست اسلو به تاریخ ۳ دلو آغاز و تا امروز سه شنبه ( ۵ دلو) ادامه دارد. در این نشست نهادهای حامی زنان و نماینده زنان افغانستان از کشورهای جهان خواست که طا-لبان را تحت فشار بگیرند تا رویکرد فعلی شان را در برابر زنان تغییر دهند.
هدا خموش که به نمایندگی از زنان معترض در این نشست شرکت کرده است در اولین سخنرانی‌اش از امیر خان متقی وزیر خارجه طا-لبان خواسته بود به کابل زنگ بزند و دستور دهد که زنان معترض بازداشت شده رها شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا