آخرین اخبارجهانسیاست

نماینده ایران برای افغانستان:

طا-لبان در پی برگزاری لویه جرگه هستند/ طرح امریکا شکست خورده است

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید که طا-لبان در پی برگزاری لویه جرگه هستند و برای انجام آن اقداماتی نیز کرده‌اند. او همچنین از شکست طرح امریکا در باره افغانستان خبر داد.


به نقل از مهر، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان در گفت‌وگویی مفصل در پیوند به مسایل مرتبط با افغانستان سخن زده است. او همچنان بار دیگر تنها راه برون‌رفت از وضعیت موجود افغانستان را ایجاد حکومت فراگیر خوانده است.
کاظمی قمی: الان یک بخشی از گفتگوها در کابل دنبال می‌شود و یک بحثی هم برای تشکیل اجلاس لویه جرگه مطرح می‌شود….. الان طالبان دارد این را مطرح می‌کند گفتگوهایی نیز با اطراف انجام می‌دهند که رهبران سیاسی برای گفتگو به کابل برگردند و در امان هستند.
امریکایی‌ها به منافع ملی سایر جوامع بی‌توجه هستند
امریکایی‌ها نه تنها در افغانستان بلکه در کل منطقه شکست خوردند. چرا شکست خوردند؟ به خاطر اینکه به هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و منافع ملی جوامع بی‌توجه هستند. به جای منافع ملی این کشور، آنچه می‌بینند خودشان هستند.
طرح امریکایی‌ها در افغانستان شکست خورده
نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان تصریح کرد: امروز امریکایی‌ها می‌بینند که تعاملات بین دو کشور با همه آن چالش‌های امنیتی که در افغانستان وجود دارد، به سمت جلو حرکت می‌کند، پس این را باید به هم بزنند. البته من اعتقادم این است که با توجه به شرایط منطقه، طرح امریکایی شکست خورده است.
نماینده رییس جمهور ایران در باره افغانستان همچنین بار دیگر بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده و یگانه راه ایجاد ثبات پایدار را ایجاد چنین ساختاری دانست.
او گفت: ما راه کمک و کلید ثبات و امنیت پایدار و دائمی در افغانستان را در شکل گیری یک حکومت فراگیر دیده‌ایم. این مداخله‌گری هم نیست. این از سر خیرخواهی و تجربه است. یکی از راه‌هایی که افغانستان رابه سمت ثبات و امنیت و شکوفایی و پیشرفت می‌برد ایجاد یک نظامی است که همگان آن را قبول کنند که بتواند در برابر این بحران‌ها مقاومت کند.
به باور کاظمی قمی، اینکه جمهوری اسلامی می‌گوید اگر چنین دولتی شکل بگیرد می‌تواند در برابر این پدیده‌ها مقاومت کند، این از سر تجربه و خیرخواهی است. بر این اساس ما مطرح کردیم، آن‌ها نیز استقبال کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا