آخرین اخباراجتماع

عالمی بلخی: مهاجرت‌های داخلی کاهش یافته است


سیدحسین عالمی بلخی، وزیر مهاجران و عودت کنندگان کشور که در محفل گشایش سیمینار حوزه‌ای پلان‌گذاری برای تطبیق پالیسی ملی بیجاشدگان داخلی در ولایت‌های فراه، غور و بادغیس، در ولایت هرات صحبت می‌کرد، گفت: آمارها نشان می‌دهد که مهاجرت‌های داخلی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
وی علت این موضوع را افزایش حملات تهاجمی نیروهای امنیتی کشور، بالای مخالفان دولت عنوان کرد.
به گفته وی، در سال ۱۳۹۵؛ به تعداد ۶۴۰ هزار خانواده از میان ببیش از ۲۵۳۲۶۸ خانواده بیجاشده در کشور، به دلیل ناامنی مجبور به مهاجرت شده‌ بودند.
وی افزود که وزرات مهاجرین کشور برای ۱۳۳ هزار و ۳۷۱ خانواده کمک مالی کرده بود.
اما از سویی هم آقای بلخی تصریح کرد که از آغاز سال جاری تاکنون ۲۷ هزار و ۹۶۳ خانواده به دلایل ناامنی‌ها از مناطق شان بیجا شده که از این میان برای ۲۶ هزار خانواده آنان کمک مالی صورت گرفته است.
بنابر اظهارات وزیر مهاجرین، ۹ هزار و ۲۱۳ خانواده دوباره به مناطق اصلی شان برگشتند.
آقای بلخی در ادامه خبر داد که امسال برای نخستین‌بار در بودجه ملی افغانستان، بودجه‌ای با کد خاص برای کمک و دوباره اسکان دادن بیجا شدگان داخلی از سوی حکوت در نظر گرفته شده و همچنان شناس نامه نیز توزیع می‌‌شود.
در همین حال، محمد آصف رحیمی، والی هرات، گفت: باید سطح برنامه‌های کمک به مهاجران داخلی هماهنگ با نیازمندی‌‌های آنان در نظر گرفته شود.

از سویی هم او تاکید کرد که با درنظرداشت عدم منابع کافی در ولایت هرات، این برنامه نباید جذب کننده‌ای برای ورود بیجاشدگان داخلی دیگر به این ولایت شود.
گفتنی است که در حال حاضر ولایت هرات دارای بیش از یک‌صد هزار تن بیجا شده داخلی می‌باشد که از ولایات دیگر کشور به این ولایت سرازیر شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا