آخرین اخبارافغانستانسیاست

عبدالرحمان لوگری را امریکا از هند به افغانستان انتقال داده بود

خبرگزاری دید: رسانه امریکایی واشنگتن تایمز گزارش داده که عبدالرحمان لوگری عامل حمله خونین بر میدان هوایی کابل در هنگام روند تخلیه، توسط امریکا از هند به افغانستان انتقال یافته بود.

این موضوع چند روز پس از نشر تحقیق تازه فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) در مورد حمله در جریان روند تخلیه بر «دروازه آبی» میدان هوایی کابل، توسط این رسانه امریکایی گزارش شده است.

این نشریه امریکایی چهارشنبه‌شب (۵ ثور) به نقل از برخی از اعضای جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایند‌گان امریکا گزارش داده است که لوگری در سال ۲۰۱۷ هنگام تلاش برای انجام یک حمله در هند بازداشت و سپس از سوی ایالات متحده به افغانستان انتقال داده شده بود.

در این گزارش آمده است: «او[لوگری] از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا این‌که در جنوری ۲۰۲۱ به زندان بگرام، پایگاه هوایی مهم که توسط نیروهای امریکایی اداره می‌شد، انتقاد داده شد».

یکی از این منابع که نامی از وی در گزارش برده نشده، گفته است که نیروهای امریکایی در نیمه‌شب ۲ جولای ۲۰۲۱، پایگاه بگرام را بدون همگاهنگی با نیروهای افغان ترک کرده بودند.

به گفته این منبع، لوگری و برخی دیگری اعضای زندانی داعش تا تصرف پایگاه نظامی بگرام توسط طا-لبان، در زندان این پایگاه به سر می‌بردند.

پس از تسلط طا-لبان، آن‌ها عامل حمله بر دروازه آبی میدان هوایی کابل را در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ یعنی ۱۱ روز پیش از وقوع این حمله آزاد کرده بودند.

بربنیاد این گزارش، فرماندهان ارشد امریکایی از طا-لبانی که افراد لوگری را آزاد کرده بودند، توقع داشتند تا هر گونه نفوذی داعش را شناسایی کنند.

این گزارش همچنان تصریح کرده است که بیشتر جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به این باورند که نظامیان این کشور می‌توانستند از نزدیک‌شدن بمب‌گذار انتحاری به دروازه آبی میدان هوایی کابل جلوگیری کنند.

یکی از اعضای این کمتیه تاکید کرده است: «این کمیته موافق نیست که جلوگیری از حمله بر دروازه آبی اجتناب‌ناپذیر بود».

این در حالی است که چند روز پیش سنتکام در تحقیق تازه خود در مورد حمله ماه اگست ۲۰۲۱ داعش بر دروازه آبی میدان هوایی کابل، این حمله را غیرقابل جلوگیری خوانده بود.

در پی این حمله ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ شهروند غیر نظامی افغانستان کشته شده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا