آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

عدم تایید گزارش ملل متحد مبنی بر رشد گروه‌های تروریستی در افغانستان از سوی امریکا

خبرگزاری دید: به دنبال نشر گزارش سازمان ملل متحد در مورد رشد گروه‌های تروریستی در افغانستان، مقامات امریکایی گفته‌اند که این موضوع را تایید نمی‌کنند.

برخی مقامات امریکایی گزارش سازمان ملل متحد در مورد افزایش فعالیت‌ گروه‌های تروریستی مانند شبکه القاعده و داعش را در افغانستان تایید نکرده و می‌گویند شواهدی را مشاهده نکرده‌اند که یافته‌های سازمان ملل را تایید کند.

گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش اخیر‌ خود گفته است که گروه‌های تروریستی در افغانستان در مقایسه با گذشته از آزادی عمل بیشتری برخوردارند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

اما یک مقام امریکایی به شرط فاش نشدن نامش به صدای امریکا گفته که این معلومات در بخش‌های مختلف «با تحلیل‌های جامعهٔ اطلاعاتی ما مطابقت ندارد».

در گزارش ملل متحد همچنان گفته شده است که القاعده و داعش در ولایات مختلف افغانستان کمپ‌های آموزشی نیز ایجاد کرده اند.

بر اساس معلومات ملل متحد، شاخه خراسان داعش ۴ هزار تا ٦ هزار عضو در افغانستان داشته و در حداقل ۱۳ ولایت افغانستان کمپ‌ و پناهگاه دارد.

با این حال، یک مقام ارشد امریکایی در این مورد گفته است: تخمین‌ها در مورد شمار اعضای القاعده و داعش در گزارش ملل متحد در مقایسه با معلومات جامعهٔ اطلاعاتی امریکا و تخمین‌های شرکا و متحدین ما» بی‌نظم و پراکنده است.

این مقام ارشد امریکایی همچنین گفته که بر اساس ارزیابی‌های ایالات متحده، کمتر از ۱۲ عضو عمده القاعده در حال حاضر در افغانستان حضور دارند و پس از آن که امریکا ایمن الظواهری رهبر القاعده را در کابل کشت، هیچ رهبر عمده این سازمان در افغانستان حضور ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا