آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

عربستان ماه آینده از مذاکراتی در باره اوکراین میزبانی می‌کند

خبرگزاری دید: قرار است در اوایل ماه اگست عربستان سعودی از مذاکراتی در باره بحران اوکراین با اشتراک برخی کشورها در شهر جده میزبانی کند.

«وال استریت ژورنال» روز شنبه (۷ اسد) خبر داد که عربستان در اوایل ماه اگست آینده مذاکراتی را درباره اوکراین با مشارکت مقاماتی از کی‌یف، کشورهای غربی و کشورهای در حال توسعه از قبیل هند و برازیل میزبانی خواهد کرد.

این نشریه به نقل از دیپلمات‌های شرکت‌کننده در مذاکرات افزود که قرار است این نشست در شهر جده سعودی طی روزهای ۵ و ۶ اگست با مشارکت مقامات ارشدی از ۳۰ کشور جهان برگزار شود.

این گزارش به نقل از دیپلمات‌های درگیر در این مذاکرات صلح نوشت که مقامات ارشد ۳۰ کشور از جمله اندونیزیا، مصر، مکسیکو، شیلی و زامبیا در روزهای ۵ و ۶ اگست در این نشست در عربستان حضور پیدا خواهند کرد.

در این گزارش آمده است که اوکراین و مقامات غربی امیدوارند این مذاکرات بتواند به حمایت بین‌المللی از شرایط صلح به نفع اوکراین منجر شود.

کرملین مدعی است حدود یک ششم اوکراین را به خود ضمیمه کرده و می‌گوید مذاکرات صلح با اوکراین را تنها در صورتی ممکن می‌داند که کی‌یف «واقعیت‌های جدید» را بپذیرد. در واقع اشاره کرملین به ادعای ارضی جدید است.

در مقابل هم کی‌یف می‌گوید مذاکره با روسیه تنها پس از خروج نیروهای مسکو از اوکراین امکان پذیر خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کشورها در این مذاکره شرکت خواهند کرد. با این حال بریتانیا، افریقای جنوبی، پولند و اتحادیه اروپا از جمله طرف‌هایی هستند که حضورشان را در این نشست تایید کرده‌اند و انتظار می‌رود، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا هم در آن حضور پیدا کند.

در همین حال، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه پس از نشست با رهبران کشورهای افریقایی گفته است که به مذاکرات صلح با اوکراین «نه» نخواهد گفت.

اما پوتین با اشاره به حملات تهاجمی ارتش اوکراین گفته که در چنین حالتی آتش‌بس ممکن نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا