آخرین اخبارافغانستانپاکستانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

عفو ببن‌الملل: پاکستان اخراج «دسته‌جمعی» افغانستانی‌ها را متوقف کند

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین‌الملل خواستار توقف فوری اخراج دسته‌جمعی افغانستانی‌ها از پاکستان شده و گفته نگران عدم شفافیت کامل این روند است.

لیو ساکاردی معاون سازمان عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا روز گذشته گفته است که از هزاران پناهنده افغانستانی به عنوان مهره‌های سیاسی استفاده می‌شود تا به افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان بازگردانده شوند، جایی که زندگی و جان آن‌ها در بحبوحه سرکوب شدید حقوق بشر و یک فاجعه انسانی ممکن در خطر باشد.

وی افزوده است: هیچ کسی نباید در معرض اخراج اجباری دسته‌جمعی قرار گیرد و پاکستان باید به تعهدات قانونی و حقوقی بین‌المللی خود، از جمله اصل عدم اخراج دوباره احترام بگذارد.

این سازمان نسبت به عدم شفافیت کامل، روند قانونی و پاسخگویی در بازداشت و اخراج‌هایی که در هفته گذشته صورت گرفته، ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید که اخراج اجباری افغانستانی‌ها حوادث آزار و اذیت و خصومت علیه پناهندگان افغانستان را تشدید کرده است.

لیو ساکاردی همچنین خاطرنشان کرده که اگر دولت پاکستان فوراً اخراج‌ها را متوقف نکند هزاران افغانستانی به ویژه زنان و دختران از دسترسی به امنیت، آموزش و معیشت محروم خواهند شد.

عفو بین‌الملل در ادامه گفته که پاکستان همراه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل باید ثبت نام متقاضیان پناهندگی در پاکستان، به ویژه زنان و دختران، روزنامه‌نگاران، جوامع اقلیت و قومی را تسریع کند.

گفتنی است که تا کنون حدود ٢٠٠ هزار افغانستانی از پاکستان اخراج شده‌ و یا داوطلبانه به کشور بازگشته اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا