آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

عفو بین‌الملل خواستار رسیدگی به مشکلات مهاجران افغان از سوی پاکستان شد

خبرگزاری دید: عفو بین‌الملل در نامه‌ای از نخست‌وزیر پاکستان خواسته که به مشکلات مهاجران افغانستانی در این کشور رسیدگی کند.

اگنس کالامار دبیرکل عفو بین‌الملل روز جمعه (۲۵ قوس) با فرستادن نامه‌ سرگشاده‌ای به شهباز شریف نخست وزیر پاکستان خواستار رسیدگی به مشکلات مهاجران و پناهندگان افغانستان در این کشور شد.

در نامه اگنس کالامار آمده پاکستان فاقد قوانین ملی برای حمایت از پناهجویان است و روش مشخصی برای تعیین وضعیت پناهندگی ندارد.

از نظر دبیر کل عفو بین‌الملل به دلیل نبود قوانین ملی در پاکستان برای حمایت از وضعیت پناهجویان، افغان‌ها در یک برزخ رها شده‌اند و مسیری پیش روی‌شان وجود ندارد که بتوانند به طور منظم آن را طی کنند.

در نامه‌ دبیرکل عفو بین‌الملل آمده: بدون مدارک قانونی مردم افغانستان مقیم پاکستان عمدتاً قادر به دسترسی به مسکن نیستند، زیرا نمی‌توانند صاحب‌خانه‌ها را متقاعد کنند که به آنها خانه اجاره بدهند. افغان‌ها نمی توانند حساب بانکی باز کنند یا از خویشاوندان‌شان با نام خودشان پول دریافت کنند. آن‌ها همچنین به دلیل نداشتن مدارک شناسایی و سیاست‌های پاکستان، نمی‌توانند سیمکارت تیلفون همراه خود را تهیه کنند.

این در حالی است که مطابق قوانین پاکستان هر شهروند افغانستان -همراه ویزه یا بدون ویزه- بعد از هر چند ماه باید یک‌بار از پاکستان خارج شود و پاسپورت آن‌ها الزاماً باید مهر خروج از مرز را در خود داشته باشد.

عفو بین‌الملل در نامه‌اش گفت: به دلیل آنکه بسیاری از مهاجران تازه‌ وارد اهل افغانستان به پاکستان فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان دولت سابق این کشور بوده‌اند، خروج آن‌ها از پاکستان ممکن است جان آن‌ها را به خطر بیندازد.

خانم کالامار در نامه تاکید کرده است که حکومت پاکستان همچنین باید از حقوق پناهندگان برای آزادی بیان و آزادی برگزاری تجمعات و گردهمایی‌های مسالمت‌آمیز محافظت کند و بازداشت پناهجویان به بهانه نداشتن مدرک باید متوقف شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا