آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمروند صلحسیاست

عمران خان: علیه طالبان اقدام نظامی نمی‌توانیم/ اگر طالبان افغانستان را تصرف کنند، مرز مشترک را می‌بندیم

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که این کشور هر کاری، جز اقدام نظامی علیه طالبان، برای حل سیاسی درگیری در افغانستان انجام می‌دهد و در صورت تصرف افغانستان از سوی طالبان، مرز مشترک را کاملاً می‌بندد.

به گزارش خبرگزاری دید، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به تازگی در مصاحبه‌ای با نیویارک تایمز گفته است که پاکستان برای حل و فصل سیاسی درگیری طولانی‌مدت در افغانستان هر کاری انجام خواهد داد، اما علیه طالبان اقدام نظامی نمی‌کند.

وی در رابطه به روند صلح و تداوم جنگ در افغانستان گفته است: منظوم این است، ما همه کار را در رابطه به آن انجام می‌دهیم. تمام بخش‌های جامعه ما تصمیم گرفته‌اند که پاکستان هیچ اقدام نظامی نمی‌کند.

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که این کشور از «فشار حداکثری» که می‌توانست بالای طالبان برای آوردن آن‌ها به میز مذاکره با ایالات متحده و سپس با دولت افغانستان استفاده کرد.

عمران خان: متأسفانه، هنوز این احساس در دولت افغانستان وجود دارد که پاکستان می‌تواند کار بیشتری انجام دهد که باید بگویم بسیار ناامیدکننده است وقتی آن‌ها پس از چندین سال نتوانستند به نوعی توافق دست یابند و ما را مقصر می‌دانند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که اگر طالبان افغانستان را از طریق نظامی تصرف کنند، آیا پاکستان آن‌ها به رسیمت می‌شناسد، گفت: پاکستان تنها دولتی را که از سوی مردم انتخاب شود، به رسمیت می‌شناسد، هر دولتی که آن‌ها انتخاب کنند.

در رابطه به مرز مشترک افغانستان و پاکستان، عمران خان گفته است که با وجود مرز دیورند، هیچ مرزی بین دو کشور وجود نداشته است، اما اکنون ۹۰ درصد حصارکشی مرز تکمیل شده است.

وی اظهار داشته است که اگر طالبان افغانستان را از طریق نظامی تصرف کنند، اسلام‌آباد به دو دلیل مرز خود را می‌بندد. نخست، به این دلیل که پاکستان مرز خود را حصارکشی کرده و نمی‌خواهد وارد درگیری شود و دوم، پاکستان دوباره هجوم پناه‌جویان را نمی‌خواهد.

روابط پاکستان-ایالات متحده

نخست‌وزیر پاکستان در باره روابطش با امریکا گفته است که اسلام‌آباد خواهان یک رابطه مدنی با ایالات متحده است و می‌خواهد روابط تجاری خود را با این کشور تقویت کند.

وی در این باره بیان داشته است: اساساً، پاکستان خواهان یک رابطه متمدنانه است که بین ملت‌ها می‌باشد و ما دوست داریم روابط تجاری خود را با ایالات متحده بهبود بخشیم.

عمران خان با اذعان بر این که روابط واشنگتن-اسلام‌آباد به دلیل جنگ علیه تروریزم نامتعادل بوده، افزوده است: پس از خروج ایالات متحده، من نمی‌دانم چه نوع رابطه نظامی وجود خواهد داشت، اما در حال حاضر، روابط باید بر اساس این هدف مشترک باشد که یک راه‌حل سیاسی قبل از خروج ایالات متحده وجود دارد، چون پاکستان جنگ داخلی نمی‌خواهد، یک جنگ داخلی خونین در افغانستان.

وی در ادامه بیان داشته است که اگر دو غول اقتصادی – چین و امریکا – با هم کنار بیایند و با هم تجارت کنند، جهان واقعاً نفع خواهد برد.

به گفته وی، چرا پاکستان باید بین چین و امریکا، از یک طرف جانبداری کند. پاکستان باید با همه روابط داشته باشد.

روابط پاکستان – هند

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به روابط اسلام‌آباد و دهلی‌نو گفته است که وی با نخست‌وزیر نارندرا مودی تلاش کرد تا روابط با هند را بهبود بخشد، اما این کار به جایی نرسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا