آخرین اخبارجهانسیاست

عملکرد بریتانیا در هنگام خروج از افغانستان؛ وزیر خارجه برکنار شد

پس از افزایش انتقادها در مورد نحوه‌ عملکرد دومینیک راب در هنگام سقوط کابل، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا وزیر زنان و برابری بریتانیا را با حفظ سمت جایگزین دومینیک راب کرد.


هرچند این اقدام برای راب تنزیل رتبه در کابینه شمرده می‌شود، اما جانسون در کنار این اقدام، عنوان معاونیت نخست‌وزیر را نیز به وی داده است.
دلیل برکناری دومینیک راب از وزارت خارجه، انتقادات گسترده‌ای بود که علیه او مطرح شد؛ زیرا وی هنگام سقوط کابل به دست طالبان، در رخصتی به سر می‌برد و نتوانست که زمینه خروج مصئون ترجمانان افغان را فراهم کند.
براساس گزارش رسانه‌های بریتانیایی، راب هم‌زمان با سقوط کابل در تعطیلاتش در یونان به سر می‌برد و حتی خبرهایی از حضور وی در کنار ساحل نیز نشر شد.
او پس از نشر خبر سقوط کابل، از معاونش خواسته بود که در تماس فوری با حنیف اتمر، وزیر خارجه حکومت پیشین، زمینه تخلیه ترجمانان را فراهم کند، اما این کار انجام نشد.
پس از آن رسانه‌های بریتانیایی دومینیک راب را به غفلت متهم کردند و وی با انتقادات گسترده‌ای در بریتانیا روبه‌رو شد.
دومینیک راب روز چهارشنبه(۲۴سنبله) گفت که بدون توجه به موقفش اعتراف می‌کند که اگر می‌توانست با آینده‌نگری‌ خود ورود طالبان به کابل را پیش‌بینی کند، به تعطیلات نمی‌رفت.
راب اما ادعاهایی را که وی هنگام سقوط کابل در ساحل دیده شده است، رد کرد. او گفت که مقامات همان روز دریا را به روی مردم بسته‌ بودند و این ادعاها واقعیت ندارد.
پس از برکناری دومینیک راب، لیز تراس وزیر زنان و برابری بریتانیا با حفظ موقف کنونی‌اش جایگزین او در وزارت امور خارجه شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا