آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

عملیات علیه قیصاری؛ زورگویان دیگر فراموش نشود!

مشخصاً روی مزارشریف مکث می‌کنیم. در همین مزارشریف غاصب زمین داریم و معروف است، قاچاقچی مواد مخدر داریم و معروف است. تفنگدار غیر مسئول داریم و معروف است. دزد داریم و معروف است، ولی تاکنون از سوی پولیس بلخ علیه آن‌ها هیچ واکنشی را شاهد نبودیم.

نظام‌الدین قیصاری را اگر نماد «شرارت، تفنگدار غیر مسئول، غاصب زمین و ناقض حقوق بشر» بدانیم؛ پس از این نوع نمادها در کل افغانستان، شمال و به ویژه ولایت بلخ کم نیست. اگر علیه قیصاری حکومت چنین جدی عمل می‌کند که حتا برای بازداشت او سه ارگان مسلح را به خدمت می‌گیرد، پس باید علیه «قیصاری‌های» دیگر نباید خاموش باشد.
عملیات نیروهای مسلح علیه خانه و قرارگاه قیصاری در مزارشریف تقریباً ۲۴ ساعت به طول انجامید. آرامش مردم شهر به هم خورد، خانه‌های اطراف قرارگاه او به شدت آسیب دید یا کلاً ویران شد، چند واسطه زرهی پولیس آتش گرفت، دست کم چندین فرد وابسته به قیصاری کشته و زخمی شد. چنین عملیاتی در نوع خود در مزارشریف و حتا کشور بی‌سابقه بود.
سرانجام، از این همه عملیات و دنگ و فنگ نیز قیصاری فرار کرد واکنون معلوم نیست که در کجا به سر می‌برد. این عملیات به گونه‌ای بود که از یک طرف احساسات قومی را مشتعل ساخت، از آن طرف نتیجه‌ای در پی نداشت و از جانب دیگر امثال قیصاری در بلخ و ولایات دیگر آزادانه گشت و گذار می‌کنند؛ بی آنکه از برخورد نیروهای جبریه هراسی داشته باشند.
بنده نه وکیل مدافع قیصاری هستم و نه متحد سیاسی او، ولی حق دارم به عنوان یک شهروند بپرسم که چرا فقط در برابر قیصاری چنین «جدی» عمل می‌شود ولی به دیگران حتا گفته نمی‌شود که بالای چشم مبارک آبرو وجود دارد.
خطر قومی شدن قضایا:
اگر در گذشته قیصاری طوری بازداشت شد که زیاد رنگ و بوی قومی نگرفت، این بار ماجرا طوری بود که می‌شد از آن دخالت تبار و قومیت را در عملکرد نیروهای دولتی مشاهد کرد.
حضور برخی چهره‌ها که خود از ناقضان گردن کلفت حقوق بشر هستند در کنار نیروهای امنیتی پرسش برانگیز بود. ویدئوهایی که پس از ادامه عملیات شب اول بر خانه قیصاری در شبکه‌های اجتماعی برامد حاکی از برخورد قومی برخی‌ها با او بود.
نیروهای امنیتی به عنوان یک قوه ملی نباید اجازه می‌دادند که چنین می‌شد. اگر در این راستا سهل‌انگاری شود، احتمال درگیری جنگ قومی را در کشور هیچ کس رد کرده نمی‌تواند. در آن صورت آیا کسی می‌تواند وضعیت را مدیریت کند؟
در گذشته نیز شاهد بودیم که گاهی نیروهای ملی مسلح کشور در جهت اهداف سیاسی و قومی استعمال شده است. می‌توان بازداشت فرمانده علی‌پور و چند مورد دیگر را در شمال و شمال شرق مثال زد.
وکلای ترک‌تبار مجلس نمایندگان نیز با نشر ویدئویی، عملکرد پولیس بلخ را نکوهش کرده و چنین گفتند که قیصاری تنها تفنگدار غیر مسئول نیست و باید علیه تمام افراد مسلح غیر مسئول چنین برخورد شود در غیر آن ماجرای بازداشت قیصاری را برخورد قومی می‌دانند.
خشونت در شهر:
عملیات نیروهای مسلح علیه قیصاری در مزارشریف، از بعد شهروندی و شهر نشینی توام با خشونتی مضاعف بود. از یک جانب پولیس باید حافظ امنیت شهر باشد ولی از جانب دیگر با راه‌اندازی جنگ در داخل شهر آرامش مردم را بر هم زد. حکم بازداشت قیصاری را که داشتند باید در یک عملیات تکتیکی بازداشتش می‌کردند، نه این که در داخل شهر عملیات جنگی راه‌اندازی شود.
در این عملیات ناکام مردم وحشت زده شدند، خانه‌ها آتش گرفت، کودکان و زنان نارام شدند ولی نتیجه نیز در پی نداشت. قیصاری فرار کرد.
قیصاری‌های دیگر چه می‌شوند؟
مشخصاً روی مزارشریف مکث می‌کنیم. در همین مزارشریف غاصب زمین داریم و معروف است، قاچاقچی مواد مخدر داریم و معروف است. تفنگدار غیر مسئول داریم و معروف است. دزد داریم و معروف است، ولی تاکنون از سوی پولیس بلخ علیه آن‌ها هیچ واکنشی شاهد نبودیم.
من آدرس می‌دهم شما نام آنان را خود می‌دانید:
چیزی کمتر از یک هفته پیش از آغاز پیکارهای انتخابات پارلمانی سال ۹۷، مقداری پول در روز روشن از رسته قالین فروشی مزارشریف دزدی شد. زمانی که پولیس به تعقیب دزد پرداخت، موتر حامل دزدان به خانه یکی از این تفنگداران غیر مسئول در چارراه برکت شهر مزارشریف رفت. سه روز خانه او محاصره ماند و همه شهر می‌دانست که دزد پسر او است، ولی پس از سه روز قضیه تمام شد و به گفته داکتر صاحب سمیع حامد:«گفتند که یک سوء تفاهم بوده».
یکی از کسانی که شدیداً در غصب زمین، زورگویی، ترور و توزیع مواد مخدر در مزارشریف دست دارد، اکنون در کابل به سر می‌برد. افراد وابسته به او چند بار در مزارشریف بر سر زمین‌های غصبی با مردم درگیر شدند و چند تن را نیز کشتند. دشت‌های جنوب مزار شاهد این ماجراها بوده و هنوز نیز جریان دارد. پولیس باید علیه او اقدام جدی می‌کرد که تاکنون نکرده است.

یکی دیگر از این زورگویان و تفنگداران غیر مسئول که در مزارشریف زندگی می‌کند و تاهنوز هیچ ارگان امنیتی نتوانسته یا نخواسته علیه او اقدامی کند، در جنوب شرق مزارشریف شهرک غیر قانونی بر سر زمین‌های غصب شده ساخته است. او فردی است که از مال‌بازار، معدن‌های ریگ و سنگ و حتا خرید و فروش مواد تعمیراتی در شهر «حق» می‌گیرد. حتما او را شناخته‌اید!
این‌ها سه نمونه بود از افراد و اشخاصی که تفنگداران غیرمسئول دارند، در قاچاق مواد مخدر دخیل هستند، به غصب زمین می‌پردازند و ناقض حقوق بشر هستند. باید حکومت و نیروهای تنفیذ قانونی با همه برخورد یک سان داشته باشد تا جامعه سالم داشته باشیم، در غیر آن برخوردهای موردی و انگشت شمار که از آن بوی سیاسی نیز به مشام می‌رسد دردی از این ملت دوا نخواهد کرد که هیچ، زمینه جنگ‌های قومی وحشتناک را نیز فراهم می‌کند.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا