آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنان

فرستاده سازمان ملل خواستار تحقیقات در مورد تبعیض جنسیتی در افغانستان شد

خبرگزاری دید: گوردون براون فرستاده آموزش جهانی سازمان ملل متحد با ارایه طرح پنج ماده‌ای خواستار پیگرد دادگاه کیفری بین‌المللی در مورد تبعیض جنسیتی در افغانستان شده است.

گوردون براون روز گذشته گفته است که دادگاه کیفری بین‌المللی باید تبعیض جنسیتی در افغانستان را جرم علیه بشریت بداند و با هدف پیگرد مسببان درباره آن تحقیق کند.

براون در دومین سالگرد بازگشت طا-لبان به قدرت گفت که او برای به کرسی نشاندن این استدلال برای کریم خان، دادستان این دادگاه نامه نوشته است.

نخست وزیر سابق بریتانیا گفته است: این بدترین نمونه سوءاستفاده از حقوق بشر علیه دختران و زنان در جهان است و اگر اجازه وقوع و ادامه آن را بدهیم بدون آنکه عقوبتی داشته باشد، در آن صورت سایرین هم ممکن است دقیقاً همین کار را بکنند.

طا-لبان از زمان بازگشت به قدرت آموزش را برای دختران دوازده سال به بالا  و اشتغال زنان را ممنوع کرده است.

براون افزوده است: دیوان بین‌المللی کیفری باید این تبعیض جنسیتی را به عنوان جرمی علیه بشریت شناسایی کند و با نگاهی در جهت اعلام اتهام و پیگرد مسببان درباره آن تحقیق کند.

طرح پنج ماده‌ای براون همچنین خواستار بازدید هیئت‌هایی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان از قندهار و ارایه کمک مالی به رهبری طا-لبان برای تأمین مالی بازگشت دختران به مکتب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا