آخرین اخبارجهانسیاست

فرمانده پیشین سنتکام: ما از قدرت‌گیری القاعده و داعش در افغانستان غافل شدیم

خبرگزاری دید: فرمانده پیشین ستاد مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در آستانه یک‌سالگی خروج آشفته این کشور از افغانستان گفته است که امریکا در زمان حضور خود در افغانستان از ماموریت اصلی غافل شد.

فرمانده پیشین سنتکام: ما از قدرت‌گیری القاعده و داعش در افغانستان غافل شدیم

به نقل از ان‌پی‌آر، جنرال فرنک مک‌کنزی فرمانده پیشین سنتکام در مصاحبه‌ای گفته است که ایالات متحده در زمان حضور خود در افغانستان از ماموریت اصلی جلوگیری از قدرت‌گیری القاعده و داعش غافل شد و در عوض شکلی از حکومت را تحمیل کرد که بتواند آن را به رسمیت بشناسد.
این مقام پیشین نظامی امریکا که به تازگی بازنشسته شده گفته است که فکر نمی‌کند افغانستان حکومت‌ناپذیر باشد.
او افزوده است: من معتقدم که افغانستان با مدل غربی که بر آن تحمیل خواهد شد، غیرقابل حکومت است و بنابراین فکر می‌کنم ما دلیل حضور مان در آنجا را گم کردیم و ماموریت اصلی را حفظ نکردیم.
فرمانده مک‌کنزی درباره تخلیه افراد در جریان خروج شتابزده نیروهای امریکایی از افغانستان گفته است: باید خیلی زودتر شروع به بیرون آوردن مردم می‌کردیم، نه اینکه تا آخر منتظر بمانیم.

وی زنجیره فرماندهی را در خروج پر هرج و مرج از افغانستان مقصر دانست و گفت که فرصت برای رایزنی بود، اما از آن استفاده نشد و رییس جمهور تصمیم گرفت و ما تطبیق کردیم.
این مقام بلندپایه نظامی امریکا در آستانه سالگرد سقوط کابل ضمن ابراز پشیمانی از آن‌چه تابستان سال گذشته رخ داد، گفته است: متاسفم که ما نتوانستیم شکلی از حکومت را ارایه دهیم که به توسعه حقوق بشر و بهبود وضعیت زنان بینجامد.
او ضمن ابراز ناامیدی از بهتر شدن شرایط افزوده است: همه این چیزها در حال حاضر به طور سیستماتیک توسط طا-لبان تخریب می‌شود و من می‌ترسم که همه چیز بدتر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا