آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهمسیاست

قرارداد استخراج ٧ معدن بزرگ به ارزش بیش از ۶ میلیارد دالر با شرکت‌های برنده امضا شد

خبرگزاری دید: قرارداد استخراج ٧ معدن بزرگ کشور به ارزش ٦.٥ میلیارد دالر میان وزارت معادن و پترولیم و شرکت‌های برنده داخلی و خارجی با حضور ملابرادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا امضا شد.

در حضور داشت ملا عبدالغنی برادر آخوند معاون اقتصادی ریاست الوزراء امروز پنجشنبه(٩ سنبله) سال روان به سرمایه‌گذاری ۶.۵ میلیارد دالر قرارداد ۷ معدن بزرگ میان وزارت معادن و پترولیم و شرکت‌های برنده به امضاء رسید.

در این قرارداد‌ها ٤ بلاک معدن آهن ولسوالی غوریان ولایت هرات شامل می‌باشد که  قرارداد  بلاک اول آن به شرکت «وطن درخشان» که شرکت آذران سازه‌های صنعتی ایرانی سهامدار آن می‌باشد، بلاک دوم آن به شرکت ساحل شرق میانه که شرکت‌های درۀ نور افغانی و ایپکول ترکی سهامدار آن است، بلاک سوم آن به شرکت ملی  شمش که شرکت‌های  GBM و AD Resources انگلستانی سهامدار آن می‌باشد، بلاک چهارم آن به شرکت باختر فولاد که شرکت‌های سپاهان و پارسیان ایرانی در آن سهم دارند، یک بلاک معدن سرب و جست ولسوالی تولک ولایت غور به شرکت افغان انویست، معدن طلای سمتی ولسوالی چاه آب  ولایت تخار به شرکت چینا- افغانستان که سهمدار آن شرکت زرور افغانستان است و معدن دوم مس عینک ولایت لوگر به شرکت خصوصی توریا داده شده است.

دفتر معاونت اقتصادی ریاست الوزرا گفته که جهت انجام امور ۷ قرارداد یاد شده به صورت مجموعی۶ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دالر سرمایه‌گذاری می‌شود.

گفته می‌شود که با آغاز استخراج این معادن برای هزاران نفر زمینه کار مساعد می‌گردد و در وضعیت اقتصادی کشور بهبود قابل ملاحظه‌ای به میان خواهد آمد.

طا-لبان در ماه جدی سال گذشته قرارداد استخراج معدن نفت حوزه نفتی «آمودریا» را با یک شرکت چینی موسوم به «شرکت نفت‌وگاز آسیای مرکزی در سین کیانگ» (CPEIC) امضا کرده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا