آخرین اخبارافغانستانسیاست

مارشال دوستم برای جنگ با طا-لبان خواستار حمایت سیاسی امریکا شد

خبرگزاری دید: عبدالرشید دوستم از چهره‌های سیاسی مخالف طا-لبان، برای شکست دادن آن‌ها خواستار حمایت سیاسی امریکا شده است.

مارشال دوستم رهبر حزب جنبش ملی در گفت‌وگو با رسانه‌ «رولینگ استون» گفته است که اگر نتواند «درسی» به طا-لبان دهد، نام او دوستم نیست.

او بیان کرده است: «طا-لبان ما را فریب دادند. باید با زور با آنان برخورد کرد. ما به تانک یا هواپیماهای امریکایی نیاز نداریم. ما فقط به حمایت سیاسی آنان نیاز داریم… اگر من متوجه شدم و نتوانم به آنان (طا-لبان) درسی بدهم، پس اسم من دوستم نیست».

دوستم در این گفت‌وگو گفته است که در اوج حمله‌ تابستانی طا-لبان در جریان سقوط جوزجان، او توسط «دشمنان» ناشناس مسموم شده بود.

او افزوده است که در آن زمان از شبرغان به مزار شریف منتقل شد و از آن‌جا برای معالجه به ترکیه رفت.

بابر، پسر دوستم گفته است که وضعیت پدرش وخیم بود و «تقریباً او را کشته بودند».

پسر دوستم افزوده است که با نزدیک‌شدن طا-لبان به شبرغان، برادر بزرگ‌ترش یارمحمد تلاش کرد تا خط جنگ را حفظ کند، اما با دوری دوستم و بستری‌شدن در شفاخانه و خروج نیروهای امریکایی، «روحیه ضعیف بود».

دوستم دلیل سقوط ارتش افغانستان را رهبری نادرست اشرف غنی دانسته و گفته است: «ما در دست فردی بودیم که نمی‌توانست مردمی را که علیه طا-لبان بودند جمع کند. من یک نظامی هستم و همه‌ نقاط افغانستان را می‌شناسم».

او می‌گوید طرحی را برای بازپس‌گیری ولسوالی‌ها و شهرها و وادارکردن طا-لبان به آغاز گفت‌وگوهای صلح داشت، اما غنی از او غیبت می‌کرد و امریکایی‌ها به حرف‌هایش گوش نکردند.

دوستم اکنون می‌گوید که آماده است تا دوباره طا-لبان را شکست دهد.

او گفته است: «لطفاً بروید و به دنیا بگویید، به امریکا بگویید، به جو بایدن بگویید که از پنتاگون، سیا و جنرال‌هایی که با من کار می‌کردند بپرسد که آیا دوستم می‌تواند آنچه را که می‌گوید انجام دهد؟ بلی می‌توانم. اگر از من حمایت سیاسی کنند، موضوع طا-لبان تمام‌شده است. ۲۴ ساعت دیگر، من در بالای یک تپه به افغانستان برمی‌گردم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا