آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

در پنجمین سالیاد مارشال عنوان شد:

مارشال موسس نظام نوین و نماد دولت‌سازی بود/ در روند صلح به عقب بر نمی‌گردیم

در پنجمین سالیاد درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، سخنرانان ضمن یاد از خصایل و سجایای اخلاقی و سیاسی او، با اشاره به روند صلح و انتخابات گفتند که روند صلح یک خواست همگانی است ولی نباید در آن دستاوردهای ۱۸ سال اخیر قربانی شود؛ انتخابات نیز یک روند ملی بوده و نامزدان باید به رقابت سالم بپردازند.

در پنجمین سالیاد درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، سخنرانان ضمن یاد از خصایل و سجایای اخلاقی و سیاسی او، با اشاره به روند صلح و انتخابات گفتند که روند صلح یک خواست همگانی است ولی نباید در آن دستاوردهای ۱۸ سال اخیر قربانی شود؛ انتخابات نیز یک روند ملی بوده و نامزدان باید به رقابت سالم بپردازند.
به گزارش خبرگزاری دید، ادیب فهیم معاون امنیت ملی و پسر ارشد مارشال فهیم، مارشال را متعلق به تمام مردم افغانستان خوانده و از او به عنوان بنیانگذار ارتش ملی یاد کرد.
ادیب فهیم گفت: مارشال نماد دولت‌سازی است. به عقب بر نمی‌گردیم و طالبان باید به صدای صلح مردم جواب مثبت بدهند.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز از مارشال به عنوان یک شخصیت ملی یاد کرد.
آقای کرزی گفت که خواست همگانی برای صلح به وجود آمده و تامین صلح آرزوی مارشال فهیم بود.
کرزی:«مردم افغانستان صلح می‌خواهند؛ کوشش‌های امریکا را تایید می‌کنیم کشورهای دیگر را تایید می‌کنیم و به همین دلیل به مسکو رفتیم با دیگر بزرگان نشستیم در آنجا دیدیم که جنگ بر ما تحمیل شده و هیچ فرد افغانستان جنگ نمی‌خواهد.»
داکتر عبدالله رییس اجرایی کشور سیاسیون را به وحدت دعوت کرد و تاکید نمود که اگر تمام سیاسیون منافع بزرگ کشور را پیگیری کنند این مسئله راهگشای حل مشکلات خواهد بود.
عبدالله گفت که نه تنها حرف‌ها و آرزوهای مارشال در راستای صلح بلکه روش زندگی سیاسی‌اش که سرنوشت مردم به آن تعلق دارد را به مسایل زودگذر امروز و فردا ترجیح خواهد داد.
آقای عبدالله افزود که صلح عادلانه برای ما اولویت دارد و هر کوششی که ما را به صلح قابل قبول برساند و به هر صحنه‎ که مردم از قربانی توطئه‌های بیرونی پایان داده شود مورد حمایت مردم افغانستان خواهد بود.
محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح گفت: من شاهد گریستن مارشال افغانستان برای درد مردم و درد وطن بودم.
آقای خلیلی که در تالار لویه جرگه صحبت می‏کرد، افزود که مارشال محمد قسیم فهیم به دنبال یک افغانسان واحد و آباد بود.
خلیلی می‏گوید که مارشال افغانستان همواره تاکید می‏کرد که در روند صلح باید چیزی را از دست داد و چیزی را گرفت تا صلح همه جانبه تامین شود.
رییس شورای عالی صلح همچنان تاکید نمود که اجازه نمی‏دهیم امارات اسلامی طالبان در کشور مستقر شود و افغانستان به دنبال یک صلح عزت‏مند است.
عبدالرب رسول سیاف که در مراسم گرامی‌داشت از سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم معاون نخست حکومت پیشین صحبت می‏کرد گفت، صلح ضرورت مردم است و در روند گفت‏وگوهای صلح باید آبروی حکومت و مردم حفظ شود تا به یک صلح آبرومندانه برسیم.
عبدالرب رسول سیاف گفت که همان طور که در دوره‏های جهاد و مقاومت از کشور دفاع کردیم، در میدان صلح نیز آبرومندانه ایستاده هستیم.
آقای سیاف در بخشی از سخنانش افزود که که در روند صلح باید حاکمیت افغانستان حفظ شود.
این فرمانده جهادی در مورد شخصیت فردی مارشال محمد قسیم فهیم گفت که او در دوره جهاد و مقاومت و همین طور در دوره دولت سازی از چهره‏های درخشان کشور بود.
آقای سیاف بیان داشت که مارشال افغانستان، هم « کاکه» بود و هم یک چهره با موقف جدی.
گفتنی است که مارشال محمد قسیم فهیم معاون نخست حکومت حامد کرزی، به تاریخ ۱۸ حوت ۱۳۹۲ خورشیدی به عمر ۵۶ سالگی درگذشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا